• Elon Group AB/

Elon AB (publ):s dotterbolag Elon Group AB (”Elon”) och Dialect Group AB (”Dialect”) har ingått en avsiktsförklaring avseende ett fördjupat samarbete och möjlig sammanslagning av Dialect och RingUp

Elon och Dialect har idag ingått en icke-bindande avsiktsförklaring avseende ett fördjupat samarbete och möjligen även en sammanslagning av Dialect- och RingUp-kedjorna i ett nytt kedjekoncept. Parternas målsättning är att slutföra processen och ingå bindande avtal avseende sammanslagningen senast den 13 december 2023.

Bakgrund
Elon är helägt dotterbolag till Elon AB (publ) och bedriver flera kedjor för fristående fackhandel inom vitvaror och hemelektronik (framför allt kedjorna Elon och Elon Ljud & Bild) samt även inom IT och telekom genom kedjan RingUp som har ett 50-tal försäljningsställen som bedrivs av fristående entreprenörer i egna bolag.

Dialect tillhandahåller IT- och telefonlösningar till små- och medelstora företag genom det 30-tal företagscentrum som Dialect-kedjan har i Sverige. Verksamheten bedrivs på franchisebasis. Dialects ägare är även franchisetagare inom Dialect.

Transaktionen i sammandrag
Elon och Dialect avser att under förhandlingstiden skapa ett nytt kedjekoncept och varumärke som ska ersätta såväl ”Dialect” som ”RingUp”. Det nya kedjekonceptet och varumärket ska ägas av Elon men licensieras exklusivt till Dialect.

Parternas avsikt är att de nuvarande Dialect- och RingUp-kedjorna ska slås samman och bedrivas enligt det nya kedjekonceptet. Dialect ska erbjuda samtliga idag befintliga bolag i RingUp-kedjan att gå över till det nya konceptet som skapas under förhandlingstiden. Bolagen i RingUp-kedjan ska även erbjudas delägarskap i Dialect med likvärdiga villkor som befintliga ägare har.

I det nya varumärket ska Elon vara en självklar leverantör och aktivt jobba för att skapa ett anpassat flöde av produkter och tjänster inom det nya konceptet.

Enligt gällande tidplan är avsikten att ingå bindande avtal avseende sammanslagning senast den 13 december 2023. Elon AB (publ) avser att återkomma med ytterligare information om samarbetet och sammanslagningen när villkoren för transaktionen är slutligt överenskomna.

”Det är med glädje och stolthet vi idag kan berätta om den gemensamma framtid med Dialect som vi ser framför oss”, säger Stefan Lebrot VD Elon Group AB. ”Inom B2B är samarbete viktigare än någonsin och vi har en stark tro på att RingUp tillsammans med Dialect kan skapa en aktör som gör stort avtryck på marknaden.”

“Vi har under en längre tid aktivt sökt efter en samarbetspartner som delar Dialects målbild och utvecklingssträvan”, säger Victor Jannering VD Dialect AB.” Detta tycker vi att vi hittat i RingUp och vi ser att vi tillsammans, under ett gemensamt varumärke, ges möjlighet att utveckla våra tjänster och vår affärsmodell till fullo. Att samtidigt få chansen att göra detta tillsammans med ett så pass känt och välrenommerat varumärke som Elon gör det än mer glädjande för oss som kedja.”

Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation och är sådan som Elon AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande genom ovanstående kontaktpersons försorg onsdagen den 18 oktober 2023 kl. 09:00.

Stefan Lebrot, VD Elon Group AB
Mail: stefan.lebrot@elongroup.se
Tel: +46 76-762 63 29

Camilla Waldmark, IR- & Kommunikationsansvarig Elon Group AB
Mail: camilla.waldmark@elongroup.se
Tel: +46 70 570 11 94

Elon är ett ledande företag för den frivilliga fackhandeln inom hemprodukter, och finns i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. I Sverige finns idag ca 335 Elon-butiker under varumärket Elon och Elon Ljud & Bild. Elon-butikernas fokus ligger på vitvaror och hemelektronik som gör kundens vardag lite enklare. Lokala, drivna entreprenörer med ett starkt varumärke och centrala funktioner som logistik, IT och marknadsföring gör Elon till en stark spelare. Under 2020 mottog Elon priserna som Årets vitvarukedja av Retailer of the Year och Årets ledare vid Retail Awards. 2020, 2021 och 2022 tog Elon hem segern i Empati Grand Prix.

Citat

Stefan Lebrot, VD Elon Group AB
Vi har under en längre tid aktivt sökt efter en samarbetspartner som delar Dialects målbild och utvecklingssträvan och detta tycker vi att vi hittat i RingUp.
Victor Jannering VD Dialect AB