• Elon Group AB/

Elon AB (publ):s dotterbolag Elon Group och Euronics Holding AB har ingått en avsiktsförklaring avseende sammanslagning av den svenska delen av Euronicskedjan med Elons kedjeverksamhet

Elon och Euronics har idag ingått en icke-bindande avsiktsförklaring avseende sammanslagning av Euronics svenska verksamhet med Elons kedjeverksamhet. Parternas målsättning är att slutföra processen och ingå bindande avtal avseende sammanslagningen under september 2023.

Bakgrund
Elon är ett helägt dotterbolag till Elon AB (publ) och bedriver flera kedjor för fristående fackhandel inom vitvaror och hemelektronik, framför allt kedjorna Elon och Elon Ljud & Bild.

Euronics består av ca 100 butiker som ägs av 55 fristående handlare inom framför allt hemelektronik, butikerna samordnas genom dotterbolaget Euronics AB (”Dotterbolaget”).

Transaktionen i sammandrag
Elon avser erbjuda samtliga handlare inom svenska Euronicskedjan (”Euronicshandlarna”) att ingå kedjeavtal eller annat avtal om inköpssamarbete. Som en del av sammanslagningen ska Elon respektive Elon Aktieägare AB (publ) (”Elon Aktieägare”) förvärva Dotterbolaget respektive Euronics genom en aktieöverlåtelse. Elon Aktieägare är majoritetsägare i Elon AB och ägs av fackhandlare i Norden och kontrollerar indirekt 65 procent av aktierna och rösterna i Elon AB (publ).

Köpeskillingen för aktierna i Dotterbolaget ska erläggas kontant och fastställas baserat på en substansvärdering. Köpeskillingen för aktierna i Euronics ska erläggas i form av nyemitterade aktier i Elon Aktieägare. Om transaktionen genomförs kommer Dotterbolaget att bli ett helägt dotterbolag till Elon och aktieägarna i Euronics kommer att bli aktieägare i Elon Aktieägare. Transaktionen innebär således ingen utspädning för övriga aktieägare i Elon AB (publ).

Enligt gällande tidplan är avsikten att ingå bindande avtal avseende transaktionen under september 2023. Transaktionen kommer att vara villkorad av godkännande från aktieägarna i Euronics.

Elon AB (publ) avser att återkomma med ytterligare information om sammanslagningen när villkoren för transaktionen är slutligt överenskomna.

”Euronics och Elon har på många sätt samma grund”, säger Stefan Lebrot VD Elon Group AB. ”Det är drivna lokala entreprenörer som kan sin marknad och vill utveckla både kunden och sig själva. Tillsammans kommer vi att göra avtryck på hemelektronikmarknaden”.

“Att gå samman med Elon innebär att vi tillsammans förbättrar och värnar om den svenska fackhandeln inom hemelektronik och vitvaror”, säger Lars Jansson VD Euronics Holding AB.” Vi kommer att kunna utveckla både oss som kedja och vårt erbjudande till våra kunder.”

För mer information kontakta:

Stefan Lebrot, VD Elon Group AB
Mail: stefan.lebrot@elongroup.se
Tel: +46 76-762 63 29

Camilla Waldmark, IR- & Kommunikationsansvarig Elon Group AB
Mail: camilla.waldmark@elongroup.se
Tel: +46 70 570 11 94

Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation och är sådan som Elon AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande genom ovanstående kontaktpersons försorg onsdagen den 23 augusti 2023 kl. 17:00.

Elon är ett ledande företag för den frivilliga fackhandeln inom hemprodukter, och finns i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. I Sverige finns idag ca 420 Elon-butiker under varumärket Elon och Elon Ljud & Bild. Elon-butikernas fokus ligger på vitvaror och hemelektronik som gör kundens vardag lite enklare. Lokala, drivna entreprenörer med ett starkt varumärke och centrala funktioner som logistik, IT och marknadsföring gör Elon till en stark spelare. Under 2020 mottog Elon priserna som Årets vitvarukedja av Retailer of the Year och Årets ledare vid Retail Awards. 2020, 2021 och 2022 tog Elon hem segern i Empati Grand Prix.

Tillsammans kommer vi att göra avtryck på hemelektronikmarknaden
Stefan Lebrot, VD Elon Group AB