Elon-handlare storsatsar i Blekinge

Tre Elon- och Elon Ljud & Bildbutiker i Blekinge får gemensam ägarkonstellation och skapar ett kunderbjudande med bredd lagom till årets julhandel.

Kenny Håkansson, Jonas Wernersson och Alexander Bohlin är den nya ägartrion för Elon och Elon Ljud & Bild i Olofström, Karlshamn och Sölvesborg. Kenny Håkansson och Jonas Wernersson äger sedan tidigare Elon Ljud & Bild i Karlshamn och Olofström och har nu, tillsammans med Alexander Bohlin, köpt Elonbutikerna i Olofström, Karlshamn och Sölvesborg från de tidigare ägarna Klas och Ola Johnsson.

”Jonas och jag har jobbat tillsammans sedan 2000 då vi slog ihop våra två butiker i ett gemensamt bolag”, säger Kenny Håkansson. ”Alexander var tidigare anställd hos oss och går nu in som delägare. När vi fick reda på att Ola och Klas letade nya ägare till sina butiker kändes det helt rätt ta tillfället i akt och utöka vår verksamhet”.

I Karlshamn ligger de båda butikerna bredvid varandra. Väggen mellan dem kommer att rivas så att kunderna på så sätt får möta en Elon-butik på totalt 1 500 kvm med ett brett utbud av vitvaror, hemelektronik, ljud och bildsortiment samt en köksutställning.

I Olofström blir det en gemensam butik när Ljud & Bild-butiken ges utrymme i den befintliga Elon-butiken och i Sölvesborg kommer Elon-butiken att frigöra yta för Ljud & Bild-produkter samtidigt som det sker en storsatsning på Elons egna kök- och förvaringsvarumärke Nordanro. Redan under Black Week kommer den nya köksutställningen vara på plats.

”För oss som kommer från Elon Ljud & Bild är vitvaror och kök en ny marknad vilket är riktigt spännande”, säger Kenny Håkansson.” Vi känner oss trygga i vår personals otroliga kunskap och erfarenhet, både i butik och bland våra installatörer, och är övertygade om att vi nu kan erbjuda våra kunder en helhetslösning för hemmet”.

”Att se våra handlare samarbeta och hitta nya konstellationer för att på så sätt möta den lokala efterfrågan ser jag som ett bevis på att vi har ett fungerande och anpassningsbart koncept”, säger Stefan Lebrot VD Elon Group. ”Butikerna i Blekinge visar hur man gemensamt kan hitta nya grepp för att möta den tuffa konkurrens som råder.”

Stefan Lebrot, VD Elon Group AB
Mail: stefan.lebrot@elongroup.se

Camilla Waldmark, PR- & Kommunikationsansvarig Elon Group AB
Mail: camilla.waldmark@elongroup.se
Tel: +46 70 570 11 94

Elon är ett ledande företag för den frivilliga fackhandeln inom hemprodukter, och finns i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. I Sverige finns idag ca 335 Elon-butiker under varumärket Elon och Elon Ljud & Bild. Elon-butikernas fokus ligger på vitvaror och hemelektronik som gör kundens vardag lite enklare. Lokala, drivna entreprenörer med ett starkt varumärke och centrala funktioner som logistik, IT och marknadsföring gör Elon till en stark spelare. Under 2020 mottog Elon priserna som Årets vitvarukedja av Retailer of the Year och Årets ledare vid Retail Awards. 2020, 2021 och 2022 tog Elon hem segern i Empati Grand Prix.

Citat

För oss som kommer från Elon Ljud & Bild är vitvaror och kök en ny marknad vilket är riktigt spännande. Vi känner oss trygga i vår personals otroliga kunskap och erfarenhet, både i butik och bland våra installatörer, och är övertygade om att vi nu kan erbjuda våra kunder en helhetslösning för hemmet.
Kenny Håkansson
Att se våra handlare samarbeta och hitta nya konstellationer för att på så sätt möta den lokala efterfrågan ser jag som ett bevis på att vi har ett fungerande och anpassningsbart koncept. Butikerna i Blekinge visar hur man gemensamt kan hitta nya grepp för att möta den tuffa konkurrens som råder.
Stefan Lebrot