ELON öppnar Sveriges största vitvarubutik i Bäckebol

ELON, Sveriges ledande vitvarukedja, slår upp en ny butik i Bäckebol strax norr om Göteborg. Butiken är störst i Sverige och har en totalyta på 1 700 m 2.
Samtidigt lanserar ELON ett för vitvarubranschen nytt koncept av ”shop-in-shop” med marknadens största aktörer.

Mottot för de tre ägarna Fredrik Johansson, Fredrik Wendelhag och Dick Hammar är att skapa Göteborgs trevligaste vitvarubutik. Allt tyder på att de kommer att lyckas.
”Läget är perfekt”, säger Fredrik Johansson, en av delägarna. ”I norra Göteborgs stora köpcenter Bäckebol har vi grannar som är våra största konkurrenter. Vi har bra skyltläge utåt motorvägen mot Oslo.”

ELON-butiken i Bäckebol är Fredrik, Fredrik och Dicks andra butik. Butiken i Sisjön har de framgångsrikt drivit i ungefär tio år och kände att det var dags att tänka nytt. Och att tänka stort. Den nya butiken har en totalyta på hela 1700 m2, bredd i sortimentet och högt i tak.

”Den här butiken har verkligen något extra”, menar Fredrik Johansson. ”Vi anlitade två arkitekter från Sweco som tidigare inte ritat butiker, för att försäkra oss om att få något nyskapande. Med facit i hand kan vi säga att vi är mer än nöjda! Vi har en kassadisk på 16 meter och det saknas pelare inne i butiken, vilket gör att kunderna har bra överblick. Takhöjden är på hela åtta meter och skapar en fantastisk rymd. Vi har en genomgående tanke med färg och form i hela butiken.”

Tillsammans med de utvalda leverantörerna har man skapat fem unika shop-in-shops på vardera 36 m2. Alla vitvaror är inkopplade så att kunderna kan se hur de fungerar. Ett helt demokök från köksleverantören Himlekök finns på plats och precis som i ELON i Sisjön finns under helgerna alltid en kock på plats för att visa produkter och laga mat.

”Det ska alltid finnas en kopp kaffe när så krävs”, säger Fredrik Johansson. ”Våra kunder ska ha en trevlig helhetsupplevelse.
De gånger det blir väntetider ska vi alltid erbjuda något så att tiden går snabbare.”

Butikens personal är handplockad och har samtliga lång erfarenhet från vitvarubranschen. Under öppningshelgen fanns det anledning att förse kunderna med kaffe. Tio minuter efter att dörrarna öppnats i söndags stod 300 personer och köade för att köpa sina varor och kockarna bjöd på nära 8000 snittar. ”Vi vill få våra kunder att trivas”, säger Fredrik Johansson. ”Det ska alltid finnas en anledning att besöka oss.”

Taggar: