Ett steg närmare samgående för Electra Gruppen och Elon

Electra Gruppen beslutade på sin årsstämma den 28 mars att säga ja till samgående med Elon Group. Samgåendet ger kunder tillgång till över 900 butiker i Norden och målet är att bli den ledande butikskedjan med fokus på kök, hemelektronik, belysning och inredning i regionen.

”Med samgåendet kommer vi kunna ge kunder den bästa möjliga servicen, kunskapen och upplevelsen. Vi kommer också få en överlägsen geografisk täckning, vilket är avgörande för att vara nära våra kunder i vardagen. Beskedet från årsstämman skapar rätt förutsättningar för att nå vår målsättning att bli ledande i Norden,” säger Anneli Sjöstedt, VD på Electra Gruppen.

Viktigt besked

Electra Gruppen, som står bakom bland annat Elon Ljud & Bild samt EM Home-butikerna, har sagt ja till ett samgående med Elon. Det kommer att ske genom att Elons moderbolag Elon Group Holding byter samtliga aktier i Elon mot aktier i Electra genom en apportemission. Elon Group Holding kommer att vara den största aktieägaren i det nya bolaget och kommer att äga 65 % av aktierna och Electra Gruppen kommer att äga 35 % av aktierna.

”Detta är ett viktigt samgående där vi för samman två kompletterande och väl fungerande bolag till en enhet med enorm potential. Vi står nu väl rustade i målsättningen att bli ledande i Norden med lösningar för hela hemmet,” säger Stefan Lebrot, vd på Elon.

Slutföras under första halvåret

Den nya koncernen föreslås verka under namnet Elon och kommer ha en nettoomsättning på över 6 miljarder kronor och 900 anslutna butiker i Norden. Det nya sammanslagna bolaget kommer ledas av Stefan Lebrot som VD och med Anneli Sjöstedt som vice VD. Finanschef blir Peter Brodén, som idag är finanschef på Elon Group.

Affären beräknas kunna slutföras under första halvåret 2022.

”Vi får nu goda möjligheter att balansera lokalt och nationellt entreprenörskap med en central organisation. Tillsammans når vi effektivitetsförbättringar för våra aktieägare i samtliga nordiska länder genom att arbeta gemensamt med processer som inköp, finansiering, IT och marknadsföring. Alla behåller sin frihet samtidigt som alla länder är högt engagerade i den centrala enhet som är Elon Group,” säger Stefan Lebrot.

Förbättrat totalutbud

Genom att bli större och dra nytta av erfarenheter mellan bolagen och de nordiska länderna ska det sammanslagna bolaget kunna förbättra det totala utbudet för kunderna. Det handlar om bättre produktpriser, men även vilka tjänster, produkter och varumärken som kedjan säljer.

”Vi blir inte bara större i fråga om antal produkter eller ökad omsättning. Vi blir även duktigare genom att samarbeta och lära oss av varandra så att vi kan erbjuda bättre produkter och tjänster till våra kunder,” säger Stefan Lebrot.

För mer information vänligen kontakta
Stefan Lebrot, VD Elon Group AB
E-post: stefan.lebrot@elongroup.se