• Elon Group AB/

Euronics Holdings AB:s (”Euronics”) stämma har röstat ja till överlåtelse av samtliga aktier i Euronics AB till Elon AB (publ):s dotterbolag Elon Group AB (Elon).

Förhandlingarna avseende en potentiell sammanslagning enligt tidigare kommunicerad avsiktsförklaring kommer därmed att återupptas.

Elon AB (publ) offentliggjorde den 29 september 2023 att förhandlingarna baserade på avsiktsförklaringen som ingicks mellan Elon och Euronics den 23 augusti 2023 avbrutits då Euronics stämma valt att rösta nej till en sammanslagning. Dialogen mellan Elon och Euronics har dock fortsatt och Euronics stämma har den 11 december 2023 röstat ja till en överlåtelse av samtliga aktier i Euronics AB till Elon. Förhandlingarna avseende en potentiell sammanslagning mellan den svenska delen av Euronics-kedjan och Elons kedjeverksamhet kommer därmed att återupptas.

”Det är verkligen positiva nyheter för både Elon och Euronics, men även för hemelektronikmarknaden i allmänhet”, säger Stefan Lebrot VD Elon. ”Jag ser många likheter mellan våra kedjor, där bland annat den entreprenöriella styrkan hos våra butiksägare kan vara en gynnsam faktor till helheten om denna sammanslagning blir realitet.”

”Jag känner mig trygg när jag säger att det här beslutet är bra för fackhandeln, säger Lars Jansson VD Euronics. ”Elon och Euronics är bolag som på många sätt har samma grundstruktur i en handlarägd organisation och vi har tidigare samarbetat och känner varandra väl. Hittar vi nu en gemensam väg framåt kommer vi att kunna utveckla både butikskedjan och våra kunderbjudanden för att möta marknadens efterfrågan.”

Euronics består av ca 100 butiker som ägs av 55 fristående handlare inom framför allt hemelektronik. Butikerna samordnas genom dotterbolaget Euronics AB. Under 2022 omsatte Euronics AB 25 MSEK med ett rörelseresultat (EBIT) på 0,2 MSEK. Butikerna är idag lokala, fristående egna bolag med lokala inköp och försäljning.

Enligt avsiktsförklaringen avser Elon erbjuda samtliga handlare inom den svenska delen av Euronicskedjan att ingå kedjeavtal eller annat avtal om inköpssamarbete. Som en del av sammanslagningen ska Elon respektive Elon Aktieägare AB (publ) (”Elon Aktieägare”) förvärva Euronics AB respektive Euronics genom en aktieöverlåtelse på de huvudsakliga indikativa villkor som anges nedan. Elon Aktieägare är majoritetsägare i Elon AB och ägs av fackhandlare i Norden och kontrollerar indirekt 65 % av aktierna och rösterna i Elon AB (publ).

Köpeskillingen för aktierna i Euronics AB ska erläggas kontant och fastställas baserat på en substansvärdering. Köpeskillingen för aktierna i Euronics ska erläggas i form av nyemitterade aktier i Elon Aktieägare. Om transaktionen genomförs kommer Euronics AB att bli ett helägt dotterbolag till Elon och aktieägarna i Euronics kommer att bli aktieägare i Elon Aktieägare. Transaktionen innebär således ingen utspädning för övriga aktieägare i Elon AB (publ).

Genomförandet av den potentiella sammanslagningen förutsätter att Elon, Elon Aktieägare och Euronics ingår ett bindande avtal avseende sammanslagningen. Parternas målsättning är att slutföra förhandlingarna och ingå bindande avtal senast under andra kvartalet 2024.

Elon AB (publ) avser att återkomma med ytterligare information om överlåtelsen när villkoren är slutligt överenskomna.

Stefan Lebrot, VD Elon Group AB
Mail: stefan.lebrot@elongroup.se
Tel: +46 76-762 63 29

Camilla Waldmark, IR- & Kommunikationsansvarig Elon Group AB
Mail: camilla.waldmark@elongroup.se
Tel: +46 70 570 11 94

Elon är ett ledande företag för den frivilliga fackhandeln inom hemprodukter, och finns i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. I Sverige finns idag ca 330 Elon-butiker under varumärket Elon och Elon Ljud & Bild. Elon-butikernas fokus ligger på vitvaror och hemelektronik som gör kundens vardag lite enklare. Lokala, drivna entreprenörer med ett starkt varumärke och centrala funktioner som logistik, IT och marknadsföring gör Elon till en stark spelare. Under 2020 mottog Elon priserna som Årets vitvarukedja av Retailer of the Year och Årets ledare vid Retail Awards. 2020, 2021 och 2022 tog Elon hem segern i Empati Grand Prix.

Citat

”Det är verkligen positiva nyheter för både Elon och Euronics, men även för hemelektronikmarknaden i allmänhet. Jag ser många likheter mellan våra kedjor, där bland annat den entreprenöriella styrkan hos våra butiksägare kan vara en gynnsam faktor till helheten om denna sammanslagning blir realitet.”
Stefan Lebrot VD Elon Group AB