Kommuniké från årsstämma 2024 i Elon AB (publ)

Årsstämma i Elon AB (publ), org.nr 556065-4054 (”Bolaget”) hölls den 7 maj 2024 i Stockholm varvid aktieägarna fattade i huvudsak följande beslut.

Beslut om att fastställa resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2023 respektive per den 31 december 2023 (punkt 9)

Bolagsstämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2023 respektive per den 31 december 2023.

Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt fastställd balansräkning och fastställande av avstämningsdag för utdelning (punkt 10)

Bolagsstämman beslutade om att utbetala en utdelning om sammanlagt 18 575 428,75 kronor, vilket motsvarar 1,25 kronor per aktie, och att återstående belopp om 555 323 693 kronor balanseras i ny räkning.

Bolagsstämman beslutade att avstämningsdagen för utdelning ska fastställas till fredagen den 10 maj 2024.

Beslut om beviljande av ansvarsfrihet åt styrelsen och verkställande direktören (punkt 11)

Bolagsstämman beslutade att bevilja envar av styrelsens ledamöter, verkställande direktören och vice verkställande direktören ansvarsfrihet gentemot bolaget för räkenskapsåret 2023.

Beslut om arvoden åt styrelsen och åt revisor (punkt 13)

Bolagsstämman beslutade att arvode till styrelsen ska utgå med 350 000 kronor till styrelseordföranden och 200 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter samt att inget arvode utgår till ledamöter som är anställda i koncernen.

Bolagsstämman beslutade att arbete i ersättningsutskottet ska utgå med 40 000 kronor för samtliga ledamöter och att arbete i revisionsutskottet ska utgå med 80 000 kronor till ordföranden och 40 000 kronor till övriga ledamöter.

Bolagsstämman beslutades att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om antalet styrelseledamöter och revisorer samt val av styrelse och styrelsens ordförande (punkt 12 och 14)

Bolagsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska vara sju (7) utan suppleanter samt att antalet revisorer ska vara en (1).

Bolagsstämman omvalde Fredrik Johansson, Alexander Oker-Blom, Peter Engell, Anette Fransson, Pierre Mayr och Jacob Wall samt nyvalde Lisa Karlson Bruzelius till styrelseledamöter för tiden intill slutet av årsstämma 2024.

Bolagsstämman valde Fredrik Johansson till styrelseordförande för tiden intill slutet av årsstämma 2024.

Val av revisor (punkt 15)

Bolagsstämman valde Ernst & Young AB som Bolagets revisor för tiden intill slutet av årsstämma 2024. Johan Eklund är huvudansvarig revisor.

Beslut om avseende valberedningen inför valberedningen 2025 (punkt 16)

Bolagsstämman beslutade att valberedningen inför 2025 ska bestå av Mikael Hanell (representerande sig själv), ordförande, Robert Asplund (representerande Elon Aktieägare AB), Pierre Mayr (representerande Elon Aktieägare AB) och Alexander Oker-Blom (representerande sig själv samt bolag och närstående).

Vidare beslutade bolagsstämman, i enlighet med valberedningens förslag, om att anta instruktioner för valberedningens arbete inför kommande årsstämmor.

Beslut om godkännande av ersättningsrapport (punkt 17)

Bolagsstämman beslutade att godkänna ersättningsrapporten för räkenskapsåret 2023.

Beslut om bemyndigande för emissioner (punkt 18)

Bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler i enlighet med styrelsens förslag. Styrelsen ska kunna besluta om emission med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport och/eller kvittning eller eljest med villkor. Styrelsen ska dock inte kunna fatta beslut som innebär att aktiekapitalet ökas med mer än tio (10) procent i förhållande till det aktiekapital som gällde första gången bemyndigandet togs i anspråk.

Emission i enlighet med detta bemyndigande ska ske på marknadsmässiga villkor. Styrelsen ska ha rätt att bestämma villkoren i övrigt för emissioner enligt detta bemyndigande samt vem som ska ha rätt att teckna aktierna, teckningsoptionerna och/eller konvertiblerna. Bolaget ska kunna emittera aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler i syfta att säkerställa att Bolaget på ett ändamålsenligt sätt kan tillföras kapital för finansieringen av verksamheten och för att möjliggöra fortsatt expansion såväl organiskt som genom företagsförvärv, alternativt för att kunna utöka ägarkretsen med en eller flera ägare av strategisk betydelse för Bolaget.

Majoritetskrav m.m.

Alla beslut vid bolagsstämman fattades med erforderlig majoritet.

————————————
Elon AB (publ)
Styrelsen

Informationen lämnades för offentliggörande, genom Camilla Waldmarks försorg, för offentliggörande den 7 maj 2024 kl. 13:30.

För ytterligare information om besluten hänvisas till de fullständiga förslagen intagna i kallelsen som finns tillgänglig på Elon Groups webbplats, www.elongroup.se. Protokollet från årsstämman kommer vidare hållas tillgängligt på bolagets webbplats, www.elongroup.se, senast två veckor efter årsstämman.

För mer information vänligen kontakta

Stefan Lebrot
VD och koncernchef Elon Group
076–76263 29, stefan.lebrot@elongroup.se

Camilla Waldmark
Presskontakt Elon Group
070-570 11 94, camilla.waldmark@elongroup.se

Om Elon AB (Publ) 556065-4054
Elon är ett ledande företag för den frivilliga fackhandeln inom hemprodukter, och finns i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. I Sverige finns idag ca 400 Elonbutiker under varumärket Elon och Elon Ljud & Bild. Elon-butikernas fokus ligger på vitvaror och hemelektronik som gör kundens vardag lite enklare. Lokala, drivna entreprenörer med ett starkt varumärke och centrala funktioner som logistik, IT och marknadsföring gör Elon till en stark spelare. Elon bedriver verksamhet i tre affärssegment; Business to Business (B2B), Business to Consumer (B2C) och Logistics and Service (L&S), har sitt säte i Stockholm, men även verksamhet i Örebro och Kalmar. Bolagets aktie (ELON) är noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap.