Så får du bort pollen i hemmet

Nästan var tredje svensk lider av pollenallergi och för många har årets pollensäsong varit tuffare än vanligt, med exempelvis höga halter av al och hassel. Det har gjort att även vissa som normalt inte är allergiska mot dessa haft utmaningar i år. Elon har satt samman enkla knep som man kan ta till för att minska besvären.

”Årets pollensäsong har också varit extra tuff för många allergiska eftersom vissa av symptomen kan påminna om covid-19 och därmed skapa ytterligare obehag,” säger Hans-Eric Schultz, försäljningsdirektör på Elon. ”Dessutom spenderar många mer tid hemma, vilket gör det ännu viktigare att man lyckas få bort pollen inomhus.”

Fem tips - så fort du bort pollen i hemmet

• Håll dörrar och fönster stängda under dagen och lufta hemmet sent på kvällen eller tidigt på morgonen när det är lägre pollenhalter
  • Tvätta sängkläder och gardiner ofta och ha olika kläder på dig inne och ute (torka inga kläder utomhus)
  • Dammsug, fuktmoppa och dammtorka ofta och duscha bort eventuell pollen ur håret innan du går och lägger dig
  • Se till att du har dammsugare som avskiljer pollen från andra små partiklar (de dammsugare som rekommenderas av Astma- och allergiförbundet)
  • Se till att du har en luftrenare med HEPA-filter (numera finns också ofta intelligenta sensorer som optimerar luftfilteringen)

”Under pandemin har det blivit ännu mer fokus på vad som färdas i luften i hemmet och vi ser hur allt fler skaffat luftrenare,” säger Hans-Eric Schultz på Elon. ”Många av de luftrenare som finns på marknaden klarar också att ta sig an pollen på ett bra sätt, men det kan ändå vara värt att dubbelkolla med säljaren innan köp.”

För mer information kontakta:

Hans-Eric Schultz, försäljningsdirektör Elon Group
hans-eric.schultz@elongroup.se