10-årsjubilerande vitvarumässan största någonsin

10-årsjubilerande vitvarumässan största någonsin

Energisnålhet, mindre vattenåtgång och lägre bullernivåer. De funktionerna präglar till stor del de nya vitvaror som kommer att säljas under 2011. Mer än 400 butikshandlare och sammanlagt ca 600 personer från fyra rikstäckande vitvarukedjor samt vitvaru- och småelleverantörer samlas under fyra dagar i Örebro för att få lära sig det senaste om den alltmer miljömedvetna vitvarubranschens produkter.
– Det är tionde året i rad vi genomför den här mässan, säger arrangerande EEL:s koncern- chef Christer Larsson. Under tre dagar sätter våra fyra fackkedjor Örebro i vitvaru- marknadens centrum.

Mellan den 16-18 september 2010 kommer Sveriges vitvarucentrum att ligga i Örebro. Då samlar inköps- och logistikkoncernen EEL AB landets ledande vitvarukedjor ELON, Elkedjan, Elspar och Hemexperten sina ca 400 butikschefer och medarbetare till Sveriges största vitvarumässa under året. Hit kommer även de största vitvaru- och småelleverantörerna, totalt ca 30 st, som till exempel Electrolux, Samsung, Whirlpool och Bosch för att presentera nyheter och utbilda kedjornas butikspersonal. Ett genomgående tema i både produktut- veckling och utbildning är miljömedvetenhet, där bland annat energisnålhet, vattenåtgång och låga bullernivåer är funktioner som efterfrågas av konsumenter.

Bra försäljning – tar marknadsandelar De fyra kedjornas moderbolag, inköps- och logistikbolaget EEL AB, gör årligen gemensamma vitvaruinköp för kedjorna. Tillsammans har de ca 400 butiker över hela landet. Mässan anordnas nu för tionde gången. ELON:s vd Ove Öhrn är positivt överraskad över kedjans försäljningsutveckling under 2010. – Vi har klarat finanskrisen hyfsat och har nu en stabil försäljning och tar marknadsandelar på de flesta produktområden, mycket på grund av att vi vänder oss mot en målgrupp som klarat krisen bäst och har höga kvalitets- och servicekrav. Med rotavdraget kvar och en god ekonomisk tillväxt på sikt ser vi fram emot ett ännu bättre 2011.

Gamla vitvaror energitjuvar En genomsnittlig svensk småstadsfamilj brukar byta vitvaror (kyl/frys resp diskmaskin) ungefär vart tionde år. Om maskinerna fungerar och bara går-och-går finns det ingen anledning att byta, är ett vanligt argument. Nu håller inte det påståendet längre: - Enligt många konsumenter och kommunala energirådgivare är gamla vitvaror riktiga energitjuvar. De drar för mycket el och på tok för mycket vatten, säger Jimmy Sander, marknadschef på ELON. Med dagens energisnåla teknik är det möjligt att till exempel halvera elkostnaden om man bara använder maskinerna rätt. Eftersom ELON är landets enda miljöcertifierade vitvarukedja och har stora inköpsvolymer kan vi ställa krav på alla leverantörer att få fram mer energisnåla och hållbara produkter.

Taggar: