Elon bäst på kundvård

”Överlag är vitvaruhandeln bra på att ta hand om kunderna. Det är den bransch som får högst i genomsnitt”. Många lovord för sin kundvård får Sveriges största vitvaru-kedja Elon med över 130 butiker i hela landet. Det här är de främsta slutsatserna som undersökningsföretaget Daymaker har gjort på uppdrag av detaljhandelstid-ningen ”Market”. Undersökningen bygger på metoden ”Mystery Shopping”, där undersökarna uppträder som kunder.

Undersökningen gjordes under värsta julrushen, två veckor före jul. Den omfattar sammanlagt 70 kedjor i 13 branscher. Observatören har besökt butiker och ställt frågan om en specifik produkt. För vitvarubranschen gällde ett köp av en kaffebryggare. Av svaren att döma får Elonbutikerna högsta möjliga poäng vad avser aktiv kontakt, sättet att ställa frågor, konkreta förslag och förklaring av produkt-nyttan. Samma gäller för god produktkunskap, engagemang och intresse samt det allmänna bemötandet. Poängen är högre än både vitvarubranschen generellt och detaljhandeln som helhet.

Medveten satsning

- Vi har under de senaste åren haft fokus på god kundvård och att även bygga in fler mjuka värden som t ex förlängd garanti på ett utvalt sortiment. Att också ta ett långsiktigt engagemang i kunden är viktigt för oss. Det säger Elons vd Ove Öhrn och fortsätter: Vi har velat profilera oss som kunskapshandeln inom vitvaror. Undersökningen visar att vi har hunnit en god bit på väg och det här är verkligen ett överbetyg till alla våra 120 butiker i Sverige.

Vi ska också komma ihåg att dessa butiker drivs av engagerade, driftiga entreprenörer. De är egna företagare med ett långsiktigt perspektiv på den egna verksamheten. Då blir det extra viktigt att ta väl hand om kunderna – det är en viktig överlevnads- och konkurrensfaktor.

Vid frågor, kontakta Ove Öhrn, vd, Elon Svenska AB, tel.: 0705-700244.

Taggar: