ELON öppnar i Bromölla

ELON öppnar i Bromölla

Sveriges största vitvarukedja ELON öppnar i Bromölla. Den nya ELON-butiken blir ett tillskott i sortimentet för Hagberts foto, en butik som funnits på orten i över 60 år och som nu byter namn. Butiken öppnade i månadsskiftet september/oktober 2010 och är nu i full gång.
- Genom att vi nu blivit en del av ELON:s etablerade varumärke i Sverige stärker vi även vår lokala närvaro och erbjuder orten med omnejd ett helt nytt vitvarusortiment. Det säger butikschefen och en av ägarna, Magnus Jönsson. ELON har nu över 130 butiker i landet.

I början av maj 2010 tog Magnus Jönsson över en konkurrerande butiks lokaler och läge i Bromölla. Den sammanlagda butiksytan inkl lager är nu 1.300 kvm varav 700 kvm är ren försäljningsyta. Med det nya sortimentet blir butiken den enda i Bromölla som har ett kvalificerat sortiment av vitvaror. Ägarfamiljen Jönsson har ett långt förflutet som handelsmän där fadern började som fotograf 1948 och sedan öppnade en fotoaffär. Sonen Magnus med syster har sedan utvecklat familjeverksamheten till butiken i Bromölla medan systern basar för butiken i Sölvesborg.

Två kedjor i samma butik Fackhandeln för vitvaror i Sverige är stark, vid en jämförelse med utvecklingen i andra europeiska länder. Elonbutiken i Bromölla är ovanlig i så motto att i samma butiken finns också ett sortiment brunvaror (radio, tv, telekom) från Audio Video-kedjan. Man kan säga att här finns nu två kedjor i samma butik. Utvecklingen med lokala butiker med vit- och brunvaror under samma tak växer snabbt i Sverige.

- Det här förstärker vår närvaro i sydöstra Sverige, säger ELON:s marknadschef Jimmy Sander. Ägarfamiljen passar också väl in i ELON:s fackhandelstradition, det vill säga kunniga personer som handlat med vitvaror i flera generationer.

Taggar: