ELON storsatsar på Stockholmsområdet –öppnar 10 butiker till

Sveriges ledande vitvarukedja, ELON med 130 butiker i landet, gör en storsatsning på Stockholmsområdet. Ytterligare tio butiker – varav två är helt nya - har under perioden april - juli 2011 tillförts i ELON-kedjan och beräknas bidra med en omsättningsökning på ca 160 mkr. Det här är den största enskilda satsningen någonsin i kedjans 40-åriga historia

- Det vi nu ser är resultatet av en långsiktig och medveten satsning. Vi har länge velat stärka våra positioner i och omkring Stockholm, säger Ove Öhrn, vd för ELON. Nu har vi hittat både partners och kommersiellt starka lägen så nu ska stockholmarna få känna på ELON.

ELON är landets ledande fackhandelskedja inom vitvaror och har en marknadsandel av försäljningen på mellan 20-30 procent vad gäller disk- och tvättmaskiner. Varumärket är starkt på de flesta tätorter i landet medan kännedomen om kedjan varit lägre i Stockholms-området. Åtta av de nya butikerna verkade sedan tidigare i vitvarubranschen, men har nu bytt kedjetillhörighet. Dessa butiker ligger i Arninge, Danderyd, Enebyberg, Nacka, Rotebro, Sundbyberg, på Södermalm i Stockholm samt i Södertälje. De två helt nya butikerna ligger i Danderyd och Rotebro. Genom det nya tillskottet blir ELON den största vitvarukedjan i Stockholmsområdet.

Modig satsning

- Satsningen är expansiv och modig och unik för svensk fackhandel, särskillt som den görs under ekonomiskt och finansiellt oroliga tider och i en bransch som är hårt konkurrens-utsatt. Det säger Ove Öhrn som också vill poängtera entreprenörsandan i kedjan då två av butiksägarna öppnar sin andra butik i regionen och därmed skapar nya arbetstillfällen.

Stockholmområdet anses vara landets ledande tillväxtmotor med stor in- och omflyttning, nyetableringar med mera. ELON vill vara mera närvarande eftersom köp av vitvaror och småel ofta sker till exempel i samband med flyttningar av olika slag. Citylägen är inte nödvändigt eftersom köp kopplas till ett transportbehov och kunden själv ofta vill hämta sin produkt i butiken. Då är det en fördel att som ELON, ha butiker i köpcentrum utanför själva stadskärnan.

ELON storsatsar på Stockholmsområdet och öppnar 10 nya butiker. Vd är Ove Öhrn.

Om ELON

ELON är landets största vitvarukedja och Sveriges största fria fackhandelskedja för vitvaror med ca 130 butiker över hela landet och med en omsättning (2010) på ca 2,4 miljarder kronor. Produktsortimentet består av hushållskapitalvaror (kyl- och frysutrustning, tvätt- och diskmaskiner, spisar och ett urval av små hushållsprodukter. ELON bildades för över 40 år sedan och beräknas ha en marknadandel i Sverige på mellan 25 - 30 procent beroende på produkt. Bolaget ägs av medlemsföretagen som driver butikerna. Tillsammans med Expert i Norge och Elbodan i Danmark äger ELON bolaget E5 som är Nordens största inköpsorganisation för vitvaror.

Besök gärna www.elon.se

Taggar: