Mer tid hemma – då ökar Elon försäljningen

Elon, Sveriges ledande kedja för vitvaror och hemelektronik, visar på en fyraprocentig ökning av butiksförsäljningen i första kvartalet 2020, jämfört med samma period 2019. Svenskar som spenderar mer tid i hemmen, Elons nya leveranslösningar och kedjans närvaro i stora delar av landet spås ligga bakom ökningen.

”De som kommer till butikerna nu är nära ett köpbeslut, så även om vi har färre besökare så ökar försäljningen jämfört med föregående år,” säger Stefan Lebrot, vd på Elon Group. ”När många svenskar nu spenderar mer tid i hemmen, ökar också efterfrågan på lösningar som hjälper till i vardagen, exempelvis bakmaskiner, luftrenare och kyl- och frysskåp.”

Elon, med ungefär 400 butiker runt om i Sverige, tror att den lokala närvaron spelar en viktig roll i försäljningsökningen. De lokala handlarna har ofta en nära relation med kunderna på orten, något som lägger grund för ett ömsesidigt förtroende.

”I dessa tider spelar förtroende en viktig roll och det är något som vi byggt upp i årtionden på många av de orter där vi är verksamma,” säger Stefan Lebrot. ”I en del fall har kunderna numret direkt till butikschefen och ringer när de behöver hjälp.”

Nya leveranslösningar

Elon har också satsat på att lansera ytterligare leveransmöjligheter för att möta människors olika behov under den rådande situationen. I mars lanserade kedjan möjligheten att göra en beställning i den butik som är närmast och sedan hämta varorna utanför butiken.

”Vi är nära våra kunder runt om i Sverige och därför kan vi snabbt fånga upp önskemål om hur vi bäst kan hjälpa,” säger Stefan Lebrot. ”Möjligheten att hämta varorna utanför butiken har fungerat bra och varit populär.”

Det är inte bara Elonbutikerna i Sverige som ökar försäljningen. Den totala rörelseintäkten för Elon Group där hela Norden inbegrips visar på en femprocentig ökning under första kvartalet 2020 jämfört med samma period 2019.

Stefan Lebrot, VD & Koncernchef Elon Group
stefan.lebrot@elongroup.se