Svenskar trogna sitt mobilmärke

En ny undersökning från YouGov på uppdrag av Elon, visar att svenskar är trogna både mobilmärke och operativsystem. De flesta svenskarna har också sin mobil i flera år tills de känner att batteriet är för dåligt. Vid köp av ny mobil är batterikapacitet, kamera och lagringsutrymme de viktigaste funktionerna.

Den nya undersökningen visar att även om varumärket på mobilen i sig inte är viktigt för nästan hälften av befolkningen, så väljer 64 % att fortsätta köpa mobiltelefoner från det märke som man haft sedan tidigare.

”Även om åsikterna är delade i huruvida varumärket i sig är viktigt, så är man desto mera enade i att fortsätta köpa mobiltelefoner från den tillverkare som man en gång valt. Det här stärks troligen också av att till exempel Iphone och operativsystemet Ios är integrerade”, säger Christer Palmgren, Försäljningsdirektör CE på Elon.

Håller kvar vid operativsystem

Svenskarna är också trogna det operativsystem som man en gång valt, som Google Android eller Apple Ios. 62 % väljer alltid samma operativsystem medan 25 % bytt någon gång. Undersökningen visar att de över 60 år är mest trogna, där 7 av 10 alltid väljer samma, medan färre än hälften, 37 %, av de mellan 18-29 år håller sig till samma operativsystem.

”Detta visar hur viktigt det är för tillverkare att nå människor tidigt, för när de en gång bestämt sig för en mobiltillverkare och ett operativsystem, så kan det vara svårt att få dem att byta, inte minst eftersom användare blir alltmer integrerade i respektive tillverkares ekosystem med exempelvis appar och sparade bilder,” säger Christer Palmgren på Elon.

Flera år mellan köpen

Trots att nya mobiler lanseras flera gånger om året är det endast 3 % av svenskarna som köper en ny mobil varje år. 13 % gör det vartannat år och 30 % gör det var tredje år. För 21 % köps det ny mobil var fjärde år och 29 % gör det mer sällan än så. Bland yngre svenskar mellan 18-29 år är det dock vanligare att uppgradera mobiltelefon oftare, där var tionde köper ny varje år, att jämföras med endast 1 % av de över 60 år.

”Undersökningen visar att det inte riktigt handlar om någon slit-och-släng mentalitet hos svenskarna när det gäller mobiltelefoner, trots att tillverkarna kontinuerligt lockar med nya funktioner i marknadsföringen,” säger Christer Palmgren på Elon.

Batteriet viktigast

De viktigaste skälen till att vi köper en ny mobiltelefon är enligt undersökningen att batteriet är dåligt eller att den nuvarande mobilen gått sönder eller är slö. Andra vanliga skäl är att kameran anses dålig eller att man eftersöker en mobil som klarar 4G/5G. Det är endast 10 % av befolkningen som köper ny mobil för att de vill prova något nytt, och endast 9 % gör det för att de tröttnat på sin nuvarande.

De viktigaste funktionerna när svenskar väljer ny mobiltelefon är 1. Batterikapacitet 2. Kamera 3. Lagringsutrymme

”Här ser vi en tydlig signal till mobiltillverkare att prioritera batterikapaciteten, många användare har nog frustrerat sett hur batteritiden minskat i takt med att mer avancerade skärmar tillkommit och vill nu vända trenden och få bättre batteritid,” säger Christer Palmgren på Elon. ”I avvaktan på bättre kapacitet finns powerbanks som ett bra alternativ.”

Undersökningen bygger på svar från ett statistiskt säkerställt urval om 1000 svenskar över 18 år. Undersökningen genomfördes under februari 2023 av YouGov på uppdrag av Elon.

Christer Palmgren Försäljningsdirektör Consumer Electronics Elon Group
Mobil: +46 70-814 71 47