• ELON/

Tomhet och matpåminnelser – så känner föräldrar när barnen flyttar ut

En ny undersökning från YouGov på uppdrag av Elon visar att föräldrar i Sverige fortsätter att påminna om mat och städning långt efter att barnen flyttat hemifrån. Många föräldrar känner också tomhet när flyttlasset går, men ser fram emot att få mer tid till egna intressen.

Det är blandade känslor hos föräldrar när barnen flyttar hemifrån. Den vanligaste känslan är tomhet (24%) följt av stolthet (22%). Andra vanliga känslor är oro (9%), engagemang (8%) och glädje och förväntan (7%). Undersökningen visar dock att det är färre som känner känslor som sorg (5%) och ensamhet (5%).

Undersökningen visar att det finns många saker som föräldrarna ser fram emot när ungdomarna lämnat boet. Vanligast är att man ser fram emot mer tid för egna intressen och hobbys. Det finns dock en grupp, 15 procent, som inte ser något positivt alls med att barnen flyttar hemifrån. Siffran är något högre bland kvinnor, 18 procent, att jämföra med 12 procent av männen.

Det vill föräldrar göra när barnen flyttat hemifrån

1. Få mer tid för intressen/hobbys – 21 procent
  2. Lägga mer tid på relationer utanför familjen – 9 procent
  3. Få mer tid att resa – 7 procent

Har du mössa på dig?

Ett barn är alltid ett barn, även om det har egna barn och är 50 år fyllda. Så resonerar i alla fall många svenska föräldrar. Undersökningen visar att det finns ett antal områden som föräldrarna kommer fortsätta med långt efter det att barnen flyttat hemifrån.

Detta kommer vi fortsätta göra – även efter att barnen flyttat hemifrån

1. Påminna om att äta rätt/bra, 32 procent
  2. Påminna om att städa hemmet, 25 procent
  3. Påminna om att klä sig rätt efter vädret, 11 procent
  4. Skjutsa till olika aktiviteter, 11 procent

”Unga får helt enkelt ha tålamod med att föräldern kommenterar bilden på Instagram och påminner om mössan,” säger Camilla Waldmark, PR & kommunikationsansvarig på Elon. ”Undersökningen visar dock att fler än var fjärde förälder, 27 procent, bestämt sig för att inte göra något av detta när flyttlasset väl gått.”

Oro för städning

Var fjärde förälder i Sverige tror att städning är det som barnen kommer ha svårast för när de flyttar hemifrån. Men det finns också områden där föräldrarna känner sig lugna. Hela 37 procent tror att det kommer gå galant för barnen att ta hand om sin personliga hygien i det nya hemmet.

Undersökningen visar också att föräldrar gärna vill ge barnen som flyttar hemifrån hushållsapparater för att klara den nya tillvaron på egen hand. Mest vanligt är att föräldrarna vill ge barnen en dammsugare (30%), följt av mikrovågsugn (15%).

”Vår oro för städningen kanske bidrar till att den vanligaste gåvan till nyutflyttade är dammsugare,” säger Camilla Waldmark på Elon. ”Eftersom mikrovågsugn är den hushållsutrustning som barnen mest använder innan de flyttar hemifrån, tillsammans med bland annat brödrost, är det också en naturlig flyttgåva.”

Då är det dags

De flesta föräldrar i Sverige, 55 procent, önskar att barnen flyttar hemifrån någon gång mellan 18-22 års ålder. 28 procent önskar dock att det sker senare, mellan 23-26 års ålder. Ett fåtal, 5 procent, önskar att barnen flyttar hemifrån innan 18 års ålder.

”Här ser vi vissa skillnader mellan män och kvinnor, där fler män önskar att barnen flyttar innan 18-årsdagen medan fler kvinnor gärna ser att barnen stannar till någon gång mellan 23-26 års ålder innan flyttlasset går,” säger Camilla Waldmark på Elon.

De flesta svenska föräldrar är också positiva, eller i alla fall neutrala, kring möjligheten att barnen flyttar hem igen tillfälligt efter att de lämnat hemmet. 39 procent är positiva till en tillfällig återkomst, medan 39 procent är neutrala och endast 13 procent negativa.

”Dynamiken mellan barn och föräldrar speglar ofta samtiden och därför är det spännande att ta del av hur svenska föräldrar tänker kring barnens flytt och nya liv på egen hand,” säger Camilla Waldmark på Elon. ”Det hjälper också oss på Elon att utveckla hur vi bäst kan stötta våra genom livets alla faser.”