Delårsrapport 1 januari – 30 september 2009

• Nettoomsättningen minskade med ca 18 %* och uppgick till 309 mkr (360). Orderingången minskade med ca 20 %* och uppgick till 307 mkr (365). Under tredje kvartalet förbättrades orderingången, jämfört med andra kvartalet. • Rörelseresultatet uppgick till 5,8 mkr (35,5). Resultatet har belastats av kostnader, 3,3 mkr, för kapacitetsanpassningar. Sammantaget har hittills under året åtgärder genomförts vilka medför en kostnadsminskning motsvarande 30 mkr i årstakt. • Förbättrad resultatutveckling inom affärsområde Precisionsteknik. • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 17,9 mkr (38,3). • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -1,2 mkr (26,0). • Resultat efter skatt uppgick till 0,3 mkr (18,6) vilket motsvarar 0,05 kr (3:08) per aktie.

VD Göran Brorsson kommenterar: ”Våra kunders lagerpositioner och osäkerheter kring marknadsutvecklingen har fortsatt att påverka koncernens volymutveckling negativt. Detta har resulterat i mindre orderstorlekar och flyttningar av leveranser, vilket medfört att utvecklingen under tredje kvartalet blev sämre än våra förväntningar. Samtidigt har vårt arbete med att förbättra vår marknadsposition inom Medicinteknik resulterat i att vi under det tredje kvartalet haft en oproportionerligt stor andel av inkörning av nya produkter. Här skapar vi en plattform för tillväxt 2010.”