Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2009

Lägre volym och sämre resultat en följd av försvagad efterfrågan

• Nettoomsättningen minskade med ca 8 %* och uppgick till 112 mkr (115). Orderingången minskade med ca 10 %* och uppgick till 111 mkr (116).

• Rörelseresultatet uppgick till -0,8 mkr (12,8) och är belastat av kostnader för kapacitets- anpassningar med 3,3 mkr, vilket medför en kostnadsminskning motsvarande 12 mkr i årstakt. Resultatet efter finansiella poster uppgick till -3,5 mkr (9,8).

• Resultat efter skatt uppgick till -0,8 mkr (7,0) vilket motsvarar -0:13 kr (1:16) per aktie.

• Inom Medicinteknik stabiliseras volymutvecklingen.

VD Göran Brorsson kommenterar:

”2009 har inletts med en försvagad efterfrågeutveckling. Flera av koncernens större kunder har fokuserat på att justera sina lagersaldon. Under slutet av 2008 och första kvartalet 2009 har kapacitetsanpassningar genomförts för att möta en lägre efterfrågan, samtidigt arbetar vi aktivt för att ta tillvara de marknads-möjligheter som uppstår. Vi gör bedömningen att volymutvecklingen nu stabiliseras i positiv riktning. Detta gäller speciellt inom Medicinteknik där nya och utökade affärer kommer att bidra från andra halvåret.”