Elos Medtech har erhållit patent för ett nytt dentalt borrkoncept

Elos Medtech tillkännager att företaget har beviljats godkännande och registrering av ett patent för ett dentalt borrsystem av US Patent and Trademark Office och European Patent Office. Patentet omfattar ett borrsystem som används vid implantatkirurgi och som består av borr, en styrhylsa som guidar borret under kirurgin samt ett borrstopp.

Kirurgi av dentala implantat innebär många steg och förfaranden. Under operation är det av stor vikt att borrningen är så noggrann som möjligt för att minska påverkan av mjukvävnad och käkben samt minska risken för komplikationer.

Elos Medtech´s dentala borrsystem kan användas vid både traditionell och datorstödd implantatkirurgi. Datorstödd eller guidad kirurgi är en av de ökande tekniker som möjliggör ett effektivare arbetsflöde samt mindre patientpåverkan. Det patenterade borrsystemet omfattar skydd av en snap-lockfunktion på borrstopphylsan samt en inbyggd funktion som effektivt stansar ut mjukvävnaden.

"Vi är mycket nöjda att meddela att vi har erhållit patent på ett nytt borrkoncept vid kirurgi av dentala implantat. Med Elos Medtech’s borrsystem möjliggör vi en exakt implantatkirurgi med färre instrument", säger Søren Olesen, VD för Elos Medtech Pinol och Global Business Director Dental. "Borrkonceptet bekräftar vårt dentala fokus och kommer att erbjudas globalt till dentala implantatföretag."

Elos Medtech är en av de ledande utvecklings- och produktionspartnerna för medicintekniska produkter och komponenter i världen, med fokus på dentala och ortopediska implantat och instrument. Verksamheten bedrivs vid anläggningar i Sverige, Danmark, Kina och USA. Kundbasen utgörs av internationellt verksamma medicinteknikföretag.

Elos Medtech har mer än 550 anställda och omsätter över 600 miljoner SEK. Elos Medtech är noterade på NASDAQ Stockholm AB sedan 1989. Elos Medtech B-aktie är klassificerad som Health Care-bolag på Small Cap-listan.

Göteborg, 7 oktober, 2019

Jan Wahlström VD och koncernchef, 070 212 18 89, jan.wahlstrom@elosmedtech.com
Søren Olesen, Managing Director Elos Medtech Pinol, Global Business Director Dental,
+45 40 41 28 82, soren.olesen@elosmedtech.com