Elos Medtech lanserar Elos Accurate[®] Hybrid Base™ i USA

Elos Medtech har glädjen att meddela att företaget har fått FDA 510(k) tillåtelse att marknadsföra Elos Accurate Hybrid Base på den amerikanska marknaden för tandimplantat. Elos Accurate Hybrid Base är en protetisk produkt inom digital tandvård och används för singelkronor och broar på tandimplantat. Produkten är kompatibel med flera implantatplattformar från ledande tandimplantatföretag och har hittills bara sålts på den europeiska marknaden. Med Elos Accurate Hybrid Base får vi ett komplett erbjudande inom vår digitala produktportfölj i USA.

Den nordamerikanska marknaden är en viktig marknad och beräknas utgöra cirka 35% av den totala globala marknaden för tandimplantat. Segmentet fräst individuell protetik växer jämfört med den konventionella gjutningstekniken. Således ökar behoven för öppna arbetsflöden inom digital tandvård, inom vilken Elos Accurate tar en tydlig position. Elos Accurate Hybrid Base kommer främst att marknadsföras till tandtekniska laboratorier som erbjuder moderna och effektiva protetiklösningar inom digital tandvård till sina kunder.

Tack vare Elos Medtechs samarbete och partnerskap med många av de ledande globala bolagen inom software, 3D-modeller och dentala implantat, möjliggör Elos Accurate ett pålitligt öppet digitalt arbetsflöde. Den öppna lösningen från Elos Medtech erkänns av ett växande antal dentala kunder över hela världen.

”Vi ser fram emot att presentera Elos Accurate som en komplett produktportfölj inom det digitala arbetsflödet vid den största tandtekniska mässan, Lab Day Chicago, senare i denna vecka. Med Elos Accurate Hybrid Base skapar vi en stark plattform för tillväxt av egna dentala produkter globalt. Vi är glada över att lansera tillsammans med vår distributör Vulcan Custom Dental på den amerikanska marknaden under våren”, säger Søren Olesen, Global Business Director Dental, Elos Medtech.

Elos Medtech är en av de ledande utvecklings- och produktionspartnerna för medicintekniska produkter och komponenter i världen, med fokus på dentala och ortopediska implantat och instrument. Verksamheten bedrivs vid anläggningar i Sverige, Danmark, Kina och USA. Kundbasen utgörs av internationellt verksamma medicinteknikföretag.

Elos Medtech har fler än 550 anställda och omsätter över 650 miljoner SEK. Elos Medtech är noterade på NASDAQ Stockholm AB sedan 1989. Elos Medtech B-aktie är klassificerad som Health Care-bolag på Small Cap-listan.

Göteborg, 19 februari, 2020

Jan Wahlström VD och koncernchef, +46 70 212 18 89, jan.wahlstrom@elosmedtech.com
Søren Olesen, Global Business Director Dental, +45 40 41 28 82, soren.olesen@elosmedtech.com

För ytterligare information om koncernen Elos Medtech, se www.elosmedtech.com