Elos Medtech tecknar avtal med ett globalt healthcare företag om att utöka produktionskapaciteten

Elos Medtech tecknar avtal med ett globalt medicintekniskt företag om att utöka produktionskapaciteten i Kina. Det årliga värdet av affären beräknas till cirka 90 miljoner CNY vid slutet av år 2025. Elos Medtech kommer att investera cirka 50 miljoner CNY under de kommande två åren.

Elos Medtech har tecknat ett tilläggsavtal med en global medicinteknisk kund, verksam inom diabetes och andra kroniska sjukdomar, om att tillhandahålla ytterligare 90 miljoner CNY i årlig produktion vid slutet av 2025. Den ytterligare volymen kommer att tillverkas på anläggningen i Tianjin och är avsedd för den kinesiska marknaden. Elos Medtech har åtagit sig att investera cirka 50 miljoner CNY i produktionsutrustning under en tvåårsperiod. Detta för att öka produktionskapaciteten och för att kunna möta den framtida efterfrågan på den kinesiska marknaden.

Elos Medtech Tianjin omsätter cirka 70 miljoner CNY per år, inom områdena life science och dental, från sin 7 000 kvadratmeter stora produktionsanläggning.

Ett lokalt affärsfokus möjliggör för Elos Medtech att stödja både lokala och internationella kunder direkt på den lokala kinesiska marknaden. Hos Elos Medtech kallas det "Global/Local". I en ständigt föränderlig affärsmiljö blir detta koncept allt viktigare för att underlätta och säkra globala leveranser till den kinesiska marknaden för Elos Medtechs globala kunder.

"Elos Medtechs fokuserade arbete och engagemang har resulterat i att våra kunder litar på oss som utvecklings- och tillverkningspartner. Jag är väldigt förväntansfull över kommande expansion och de framtida möjligheter den kommer att ge våra kunder, anställda och produktionsenheten.” säger Conny Jakobsson, Elos Medtech Tianjins VD.

”Expansionen är ett väsentligt steg i vår plan för tillväxt och den stärker vår långsiktiga lönsamhet. Detta avtal belyser vårt arbete i att vara en global leverantör och att serva våra kunder där de gör affärer.” säger Stefano Alfonsi, Elos Medtechs VD och koncernchef.

Elos Medtech är en ledande utvecklings- och produktionspartner för medicintekniska produkter och komponenter, med fokus på dental, ortopedi och life science. Verksamheten bedrivs vid anläggningar i Sverige, Danmark, Kina och USA. Kundbasen utgörs av internationellt verksamma medicinteknikföretag.

Elos Medtech har fler än 650 anställda och omsätter över 880 miljoner SEK 2022. Elos Medtech AB (publ) är ett svenskt aktiebolag, vars B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Göteborg, 14 april, 2023

Stefano Alfonsi, VD och koncernchef, +44 772 04 98 342, e-post: stefano.alfonsi@elosmedtech.com
Ewa Linsäter, Group CFO, 076 633 32 33, e-post: ewa.linsater@elosmedtech.com

Denna information är sådan information som Elos Medtech AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 april 2023 kl. 15.00 (CEST).

För ytterligare information om koncernen Elos Medtech, se www.elosmedtech.com