Elos Medtech tecknar globalt distributionsavtal med Nobel Biocare

Elos Medtech tecknar ett globalt distributionsavtal med Nobel Biocare för ett urval produkter. Elos Medtech och Nobel Biocare har varit affärspartners i över 25 år, framför allt inom kontraktstillverkning, och nu utökas samarbetet inom den växande marknaden för digital tandvård.

Genom det globala distributionsavtalet, utökas Nobel Biocare´s produktportfölj med en protetisk produkt från Elos Accurate® produktfamilj. Avtalet inkluderar även Elos Accurate Analog for Printed Models som en tredjepartsprodukt, vilken är kompatibel med de flesta förkommande dentala implantatsystem. Produkterna finns nu tillgängliga genom Nobel Biocare och deras distributörer.

Tillsammans erbjuder Nobel Biocare och Elos Medtech flera alternativ i det digitala arbetsflödet, både vad gäller fler dentala implantatlösningar samt fler tillverkningsmöjligheter för laboratoriet. Det utökade samarbetet gör det enkelt och effektivt för tandläkare och laboratorier, eftersom produkterna ingår i samma arbetsflöde.

”Vi är mycket glada att Nobel Biocare har valt att utöka vårt partnerskap samt att vi kan fortsätta vår ambition att erbjuda produkter i världsklass till tandläkare och tandtekniker världen över. Genom våra patentskyddade produkter kan Nobel Biocare utöka sin produktportfölj och erbjuda professionella inom tandvården fler alternativ i det digitala arbetsflödet”, säger Søren Olesen, Global Business Director Dental, Elos Medtech. ”Vi kommer att fortsätta vårt samarbete att utöka möjligheterna i arbetsflödet för våra kunder i framtiden”, sammanfattar Søren Olesen.

Nobel Biocare
Nobel Biocare är världsledande inom området innovativa dentala implantatbaserade restorationer. Företagets produktportfölj erbjuder behandlingslösningar från enstaka tand till total tandlöshet med dentala implantatsystem (inklusive varumärken som NobelActive®, Brånemark System® och NobelReplace®), ett omfattande utbud av hög precision vid individualiserad protetik och CAD/CAM system (NobelProcera®), diagnostik, behandlingsplanering och guidad kirurgi-lösningar (NobelClinician® och NobelGuide®) samt biomaterial (creos™). Nobel Biocare stödjer sina kunder genom alla faser av professionell utveckling, erbjuder träning och utbildning i världsklass parallellt med praktisk support och patientinformationsmaterial. Bolaget har sitt huvudkontor i Zurich, Schweiz. Produktionen sker på sex platser i USA, Sverige, Japan och Israel. Produkter och service finns tillgängligt i över 80 länder genom dotterbolag och distributörer.

Elos Medtech
Elos Medtech är en av de ledande utvecklings- och produktionspartnerna för medicintekniska produkter och komponenter i världen, med fokus på dentala och ortopediska implantat och instrument. Verksamheten bedrivs vid anläggningar i Sverige, Danmark, Kina och USA. Kundbasen utgörs av internationellt verksamma medicinteknikföretag.

Elos Medtech har fler än 550 anställda och omsätter över 600 miljoner SEK. Elos Medtech är noterade på NASDAQ Stockholm AB sedan 1989. Elos Medtech B-aktie är klassificerad som Health Care-bolag på Small Cap-listan.

Göteborg, 19 december, 2019

Jan Wahlström VD och koncernchef, +46 70 212 18 89, jan.wahlstrom@elosmedtech.com
Søren Olesen, Managing Director Elos Medtech Pinol, Global Business Director Dental,
+45 40 41 28 82,