Elos Medtech tillkännager tidpunkten för när VD lämnar sin position

Styrelsen för Elos Medtech har tillsammans med nuvarande VD Jan Wahlström kommit överens om att han lämnar sin position i samband med Elos Medtechs årsstämma den 3 maj.

Medan ett sökande efter Jans efterträdare pågår, utser styrelsen Jodie Gilmore, President & Business Unit Director Orthopedics, som interim verkställande direktör och koncernchef, och Søren Olesen President & Business Unit Director Dental, som interim vice verkställande direktör. Jodie och Søren kommer att tillträda sina befattningar i samband med Elos Medtechs årsstämma den 3 maj 2022 och kommer samtidigt att behålla sina nuvarande roller.

Både Jodie och Søren har över 30 års erfarenhet av branschen och har framgångsrikt drivit sina bolag vilka numera är en del av koncernen. De har under de senaste åren fokuserat på strategisk affärsutveckling inom respektive affärsområde.

För att säkerställa kontinuitet under övergångsperioden för vd-bytet har en Exekutiv Kommitté utsetts för Elos Medtech. Detta team består av Jodie Gilmore, Søren Olesen och Ewa Linsäter, CFO.

Kommittén har tillsatts för att behålla bolagets kundfokus och tillväxt, och därmed fortsätta i samma strategiska riktning som tidigare under övergångsperioden.

Den Exekutiva Kommittén kommer att navigera Elos Medtech tillsammans med stabilitet och förtroende från och med den 3 maj 2022 till dess att en permanent VD är på plats.

Utnämningen av Jodie Gilmore är villkorad av att Bolagsverket medger undantag från verkställande direktörens bosättningskrav.

Vi vill igen varmt tacka Jan för hans insatser som VD och koncernchef för Elos Medtech och önskar honom stort lycka till i framtiden, säger Lovisa Lander styrelseordförande för Elos Medtech AB.

Om Elos Medtech

Elos Medtech är en av de ledande utvecklings- och produktionspartnerna för medicintekniska produkter och komponenter i världen, med fokus på dentala och ortopediska implantat och instrument. Verksamheten bedrivs vid anläggningar i Sverige, Danmark, Kina och USA. Kundbasen utgörs av internationellt verksamma medicinteknikföretag.

Elos Medtech har fler än 550 anställda och omsätter mer än 700 miljoner SEK. Elos Medtech är noterade på NASDAQ Stockholm AB sedan 1989. Elos Medtech B-aktie är klassificerad som Health Care-bolag på Mid Cap-listan.

Göteborg, 16 mars, 2022

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lovisa Lander, styrelseordförande, +44 (0)20 7823 0211, e-post: llander@ta.com

För ytterligare information om koncernen Elos Medtech, se www.elosmedtech.com

Denna information är sådan information som Elos Medtech AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 mars 2022 kl. 22:20 (CET).