Elos Medtech utnämner Managing Director i Gørløse

Tina Friis-Poulsen har utsetts att efterträda Søren Olesen att leda Elos Medtech i Gørløse, Danmark. Tina Friis-Poulsen har arbetat i företaget i mer än 10 år som Kvalitets- och Regulatorisk chef och har även tidigare varit ansvarig för koncernens kvalitets- och regulatoriska arbete.

Søren Olesen lämnar nu över ansvaret till Tina Friis-Poulsen. Søren Olesen kommer att bibehålla sin position som dental affärsdirektör med mer fokus på bland annat strategisk affärsutveckling inom Elos Medtech och fortsätta rapportera till VD Jan Wahlström.

Övergången av ansvaret för att leda verksamheten kommer att genomföras under första kvartalet 2021. Tina Friis-Poulsen kommer officiellt att tillträda som platschef den 1 april 2021.

”Tina har djup kunskap om medicinteknikindustrin, vår organisation, våra processer och våra kunder", säger Søren Olesen, Global Business Director Dental. "Efter att ha arbetat nära Tina i många år är det ett nöje att lämna över ledningen för Elos Medtech Gørløse, till en sådan kompetent person som möjliggör nya idéer och energi för en ännu mer framgångsrik framtid.”

Genom denna förändring säkerställer vi ett starkare fokus på vårt affärsområde Dental genom ledning av Sören, där han fullt ut kan driva affärsmöjligheter, produktutveckling och vår portfölj med egna produkter. Jag är mycket glad över att Tina, med sin gedigna bakgrund, kommer ta sig an rollen som platschef för vår verksamhet i Gørløse, när vi fortsätter vår framgångsrika resa”, säger Jan Wahlström, VD och koncernchef.

Elos Medtech är en av de ledande utvecklings- och produktionspartnerna för medicintekniska produkter och komponenter i världen, med fokus på dentala och ortopediska implantat och instrument. Verksamheten bedrivs vid anläggningar i Sverige, Danmark, Kina och USA. Kundbasen utgörs av internationellt verksamma medicinteknikföretag.

Elos Medtech har fler än 550 anställda och omsätter över 650 miljoner SEK. Elos Medtech är noterade på NASDAQ Stockholm AB sedan 1989. Elos Medtech B-aktie är klassificerad som Health Care-bolag på Small Cap-listan.

Göteborg, 15 januari 2021

Jan Wahlström, VD och koncernchef, 070 212 18 89, e-mail:
jan.wahlstrom@elosmedtech.com
Søren Olesen, Global Business Director Dental, +45 40 41 28 82, e-mail: soren.olesen@elosmedtech.com

För ytterligare information om koncernen Elos Medtech, se www.elosmedtech.com