Kommuniké från extra bolagsstämma i Elos Medtech AB (publ)

Elos Medtech AB (publ) (Elos Medtecheller Bolaget”) höll extra bolagsstämma fredagen den 15 september 2023 i Göteborg.

Ändring av bolagsordningen

Bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att:

1. öka gränserna för lägsta och högsta aktiekapital så att aktiekapitalet i Bolaget ska vara lägst 176 487 500 kronor och högst 705 950 000 kronor;
  2. öka gränserna för lägsta och högsta antalet aktier, så att antalet aktier i Bolaget ska vara lägst 28 238 000 och högst 112 952 000 aktier; och
  3. öka gränsen för högsta antalet aktier av serie A som ska kunna utges till högst 81 184 250 aktier och gränsen för högsta antalet aktier av serie B som ska kunna utges till högst 95 303 250 aktier.

Godkännande av styrelsens beslut att emittera nya aktier av serie B med företrädesrätt för Elos Medtechs aktieägare

Bolagsstämman beslutade att godkänna styrelsens beslut den 12 augusti 2023 att öka Bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare. I enlighet med vad som offentliggjordes den 12 augusti 2023 innebär de av styrelsen fastställda villkoren för emissionen att varje aktie i Bolaget som innehas på avstämningsdagen för deltagande i företrädesemissionen, den 17 oktober 2023, berättigar till en teckningsrätt, och att två teckningsrätter ger rätt till teckning av fem nya aktier. Teckningskursen har fastställts till 215 kronor per aktie, vilket motsvarar en emissionslikvid om upp till cirka 4 337 miljoner kronor före avdrag för transaktionskostnader. Teckningsperioden löper under perioden 20 oktober 2023–3 november 2023, under förutsättning att styrelsen inte senarelägger avstämningsdagen och därmed samtliga relaterade efterföljande datum. Företrädesemissionen innebär att Bolagets aktiekapital kan ökas med högst 126 062 500 kronor genom emission av högst 20 170 000 nya aktier.

För ytterligare information om beslutet hänvisas till kallelsen och det fullständiga förslaget som är inkluderat däri, som finns tillgängligt på Bolagets hemsida www.elosmedtech.com.

Protokollet från den extra bolagsstämman, med fullständiga beslut, kommer att laddas upp på bolagets webbplats.

Stefano Alfonsi, VD och koncernchef, +44 772 04 98 342,
e-post: stefano.alfonsi@elosmedtech.com

Magnus René, styrelseordförande, +1 781 266 6957,
e-post: magnus.rene@mareadvisory.com

Ewa Linsäter, CFO, 076 633 32 33,
e-post: ewa.linsater@elosmedtech.com

För ytterligare information om Elos Medtech, se www.elosmedtech.com.