Murgata: Elos Medtech – Ortopedkirurgernas robotar lyfter tillväxten

Trots pandemin växer ortopedisk robotkirurgi fram som ett viktigt område. Elos har redan betydande försäljning och vi tror att marknaden kommer mångdubblas närmaste åren. Bolaget lanserar dentala produkter i USA och våra förväntningar överträffades i Q3. Vi höjer motiverade värdet till SEK 155 (100).

Dags för investerare att blicka bortom pandemin
Liksom för Elos kunder föll försäljningen i Q2 och återhämtade sig i Q3. Den positiva trenden fortsatte in i Q4, även om den ökade smittspridningen kan leda till en svag avslutning. Men även om det är fascinerande att följa utvecklingen månadsvis bör investerare lyfta blicken och se längre fram.

Robotkirurgi inom ortopedi och USA-lanseringar inom dental
Det pågår intensiv aktivitet om robotkirurgi bland ortopedibolagen. Elos tillverkar redan produkter för de bolagen och ser en mycket god efterfrågan inom robotkirurgi som vi tror kommer mångdubblas närmaste åren. Inom Dental lanserar Elos produkter i USA och trots pandemin överträffade bolaget våra estimat betydligt inom det området.

Estimathöjningar lyfter motiverade värdet till SEK 155 (100)
Den starka efterfrågan inom robotkirurgi är den främsta anledningen till att vi höjer estimaten, men vi höjer estimaten även inom Dental och Life Science trots negativa valutaeffekter. Det lyfter även vårt motiverade värde till SEK 155 (100), vilket motsvarar ca 50% uppsida i aktien. Nivån är i linje med vårt DCF-värde och understöds även av Elos historiska multiplar.

Läs hela analysen här:

Detta är ett pressmeddelande från Murgata Equity Research.
Murgata fokuserar på kvalitetsbolag i den svenska hälsovårdssektorn. Vi hjälper bolag och investerare att hitta och förstå varandra.