Eltel Networks installerar fjärravlästa mätare åt Metrima

Report this content

Eltel Networks har fått uppdrag att installera fjärravlästa mätare åt Metrima. Det är Akademiska Hus i Uppsala AB, ett bolag inom Akademiska Hus koncernen, som har köpt mätinsamlingssystem av Metrima. Installationerna omfattar mätare och terminaler för automatisk avläsning av ca 600 vatten-, el-, värme- och kylmätare i Uppsala och Gävle. Eltel Networks har fått ett totalansvar för installationsprojektet.

Vid årsskiftet bildade Swedia Networks och Eltel Networks en ny koncern. I och med sammanslagning skapar det nya Eltel Networks en ny bransch – Infranetbranschen. Denna affär som omfattar installation av mätare och terminaler för fjärravläsning av ca 600 mätare är helt i linje med företagets strategi som innebär att entreprenad inom el- och tele framgångsrikt kan kombineras. – Marknaden för fjärravläsning idag kräver en bred kompetens inom både el och tele. Dessutom har vi etablerat bra samarbetsformer med Eltel Networks och de kunde påvisa kvalitet och effektivitet i genomförandet av projektet. Detta är några av anledningarna till varför vi valde Eltel Networks, säger Mats Kristensson key account ansvarig för Akademiska Hus på Metrima. – Affären är extra kul och spännande eftersom installation och underhåll av fjärravlästa mätare är ett fokusområde för Eltel Networks. Det är ett exempel på hur branscherna el och tele växer ihop vilket är en del av Eltel Networks hela affärsidé, säger David Ingsten försäljningsansvarig AMR på Eltel Networks. Ett lagkrav om månadsvis avläsning för Sveriges samtliga elabonnenter från och med den 1 juli 2009 innebär att system för fjärravläsning är ett högprioriterat område för energi- och fastighetsbolag. För ytterligare information, kontakta: Mats Kristensson, Key Account Manager, Metrima, 08-410 511 64 David Ingsten, Project Manager, AMR Sales, Eltel Networks Sverige, 08-585 37795