Eltel och Helen Electricity Network tecknar femårigt avtal värt 50 miljoner euro

Eltels Power-verksamhet i Finland har tecknat ett avtal med Helen Electricity Network Ltd om att bygga och underhålla Helsingfors eldistributionsnät. Kontraktet är värt cirka 50 miljoner euro och omfattar nätdesign, konstruktion, felavhjälpning, underhåll och dokumentation. Det femåriga avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och har en option på ytterligare tre år.

Det långsiktiga samarbetet främjar också pågående utvecklingsinsatser med fokus på hållbara och miljövänliga metoder. Eltel och Helen Electricity Network har kommit överens om flera hållbara initiativ, såsom användning av förnybara bränslen i Eltels produktionsfordon och förbättrad rapportering av utsläppsberäkningar. Dessutom pågår ett antal utvecklingsprojekt inom hållbarhet, bland annat ett pilotprojekt för en utsläppssnål byggarbetsplats.

Alexandra Kärnlund, Kommunikationsdirektör

Tel: 070-910 0903, alexandra.karnlund@eltelnetworks.com

Eltel är den ledande leverantören av tjänster för kritisk infrastruktur som möjliggör såväl förnybar energi som högpresterande kommunikationsnätverk. Eltel designar, planerar, bygger och säkrar driften av nätverk för en mer hållbar och uppkopplad värld idag och för kommande generationer. Totalt har vi cirka 5 000 medarbetare och under 2023 nådde omsättningen 850,1 miljoner euro. Huvudkontoret ligger i Sverige och Eltels aktier är sedan år 2015 noterade på Nasdaq Stockholm. Läs mer på www.eltelnetworks.com.