ELU expanderar - förvärvar verksamhet inom stötvågsmätningsteknik

Report this content

ELU, Sveriges ledande teknikkonsult inom konstruktion och geoteknik, fortsätter att växa och förvärvar nu Nilsson & Lindgrens verksamhet inom stötvågsmätning av pålar. Det strategiska förvärvet stärker ELUs position som helhetsleverantör inom pålgrundläggning och markerar en viktig milstolpe i bolagets långsiktiga utvecklingsplan där hållbarhet och helhetslösningar är i fokus.

Förvärvet innebär att ELU nu erbjuder ett komplett tjänsteutbud inom pålgrundläggning.  Genom att integrera stötvågsmätning, eller PDA-mätning, kan ELU erbjuda en helhetslösning för sina kunder - från tidiga utredningar och projektering till verifiering av pålarnas geotekniska bärförmåga. Detta optimerar grundläggningen, minskar kostnader och byggtider samt minimerar materialåtgång och klimatpåverkan.

– Förvärvet stärker vårt varumärke och vår spetskompetens inom geokonstruktion. Vi blir nu den enda konsulten som kan dimensionera pålar och verifiera deras bärförmåga, vilket innebär att vi kan erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar för hållbara och klimatneutrala byggprojekt. Hållbar grundläggning är avgörande för framtidens byggprojekt, och vi är redo att möta den ökade efterfrågan, säger Mattias Grauers, vd på ELU.

Efter nästan 30 år i branschen ser Nilsson & Lindgrens grundare, Johan Nilsson, positivt på framtiden för sin verksamhet under ELUs ägarskap.

– Det känns bra att överlämna verksamheten till ELU, som har en stark position på marknaden och goda möjligheter att vidareutveckla tjänsten. Jag hoppas att våra kunder kommer att uppleva övergången som sömlös och fortsätta uppskatta det arbete som utförs, säger Johan Nilsson, grundare av Nilsson & Lindgren.

För ytterligare information eller intervjumöjlighet, vänligen kontakta:
Daphna Zacharias, presskontakt på Adersten&Norlin
E-mail: daphna@aderstennorlin.com

Om ELU:
ELU Konsult har sedan starten 1968 utgjort en av Sveriges ledande teknikkonsulter inom konstruktion och geoteknik. Med kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö och närmare 250 engagerade medarbetare hjälper ELU privata och offentliga aktörer att skapa konstruktionslösningar som lägger grunden för hållbara samhällen. För mer information: www.elu.se

Snabbfakta

Citat

Förvärvet stärker vårt varumärke och vår spetskompetens inom geokonstruktion. Vi blir nu den enda konsulten som kan dimensionera pålar och verifiera deras bärförmåga, vilket innebär att vi kan erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar för hållbara och klimatneutrala byggprojekt. Hållbar grundläggning är avgörande för framtidens byggprojekt, och vi är redo att möta den ökade efterfrågan.
Mattias Grauers, vd på ELU.
Det känns bra att överlämna verksamheten till ELU, som har en stark position på marknaden och goda möjligheter att vidareutveckla tjänsten. Jag hoppas att våra kunder kommer att uppleva övergången som sömlös och fortsätta uppskatta det arbete som utförs.
Johan Nilsson, grundare av Nilsson & Lindgren.