Bakgrund och skäl till förvärv av Spåra Group AB

Internet of Things (IoT) har utvecklats mycket de senaste åren och 2017 ansåg styrelsen i CSEC att det var dags att planera en teknologiutveckling för att Bolaget fortsatt skulle vara konkurrenskraftigt i framtiden. Ett teknologiskifte hade redan börjat på andra kontinenter och med ambitionen att vara en av de första att erbjuda en ny teknologilösning baserad på NB-IoT i Europa behövdes ett stort utvecklingsprojekt sättas igång. Styrelsen såg också en stor möjlighet att nå en stark försäljningstillväxt inom nya stora kundsegment inte minst inom konsumentmarknaden. CSEC strategi har länge varit att sälja via företag (försäkringsbolag, båttillverkare och marinor) men vetskapen om att konsumentmarknaden varit stor och växer har inte ignorerats. För att lyckas sälja direkt till konsument (B2C) insåg styrelsen även att en stark e-handelsplattform var nödvändig då Bolagets produkter inte är undantaget det skiftande köpbeteendet från att traditionellt köpa i butik till att köpa på Internet.

Detta var bakgrunden till att CSEC under slutet av 2018 tillsammans med privata investerare bildade ett dotterbolag med syfte att utveckla nästa generations uppkopplade söksystem inom IoT (Internet-of-Things). Anledningen till att bedriva denna verksamhet i ett dotterbolag var att attrahera nyckelpersoner i projektet och att minska den finansiella risken för CSEC.

Spåra har nu en färdig produkt och många av de initiala utvecklingskostnaderna är tagna. Idag har Spåra Group AB ett komplett spårsystem som i huvudsak vilar på två pelare. Dessa är den senaste kommunikationstekniken (Cat-M1/NB-IoT) med en patentsökt energibesparingsmetod och ett flexibelt front- och backendsystem, Bolaget har även byggt en e-handel enligt ”best practice” i satsningen på försäljning direkt till konsument (B2C). E-handeln är sedan start anpassat för att kunna börja bedriva verksamheten på såväl den svenska som internationella marknaden. I dagsläget växer Spåras e-handel kontinuerligt och utvecklas starkare än prognostiserat.

Spåra har levererat ca 350 stycken enheter och orderstocken uppgår till än mer. Spåra ligger långt fram med den senaste kommunikationstekniken och kombinationen av låga uppkopplingskostnader, lång batteritid och flexibla produktinställningar anpassat till användningsområde har väckt stort intresse. Spåra har blivit kontaktade av ett flertal företag, såväl stora som små, som visat stort intresse för produkten, trots att de ännu inte börjat marknadsföra sig mot företagsmarknaden.

Styrelsen i CSEC anser därför att det nu är ett bra tillfälle att förvärva Spåra. Detta ger både direkta och framtida kostnadsbesparingar, större utvecklingsflexibilitet och en stark e-handelsplattform. Spåra har dessutom en befintlig kundbas och mycket attraktiva potentiella affärer.

C Security Systems AB (publ)

För ytterligare information kontakta ordförande Robert Tejme på telefon 08-5000 10 52 eller e-post: ir@c-pod.com

C Security Systems utvecklar och säljer webbaserade larm-, övervaknings- och söksystem, som fungerar globalt och är framtaget för olika fordon. Produkterna säljs och marknadsförs under varumärket C-pod, främst avsedd för fritidsbåtar, samt C-pod Lite och C-pod ELite, avsedd för ett flertal olika fordonstyper.