EmbeddedArt får order på 8,5 miljoner kronor från FMV

EmbeddedArt meddelar i dag att de erhållit en order värd 8,5 miljoner kronor, med option på ytterligare 3,5 miljoner, från FMV. Beställningen avser ett omfattande utvecklingsprojekt av fiberoptiska sensorer inom UV-domänen.

​​​

Projektet kommer att drivas av EmbeddedArt och i nära samarbete med Northlab Photonics AB och levereras 2025-12-31.

- Vi är otroligt glada över att få denna beställning. Att FMV väljer att lägga tekniskt avancerade projekt på oss bevisar det att vi är rätt positionerade som bolag och att vår strategi att arbeta långsiktigt med våra kunder fungerar, säger EmbeddedArts VD Lars Tegborg.

Projektet nyttjar avancerad teknik som ursprungligen är framtagen av Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI). Syftet är att utveckla och produktifiera fiberoptiska sensorer i mobila och fasta installationer i vattenvolymen och på havsbotten. Målet med projektet är att leverera en demonstrator som FMV kan nyttja för att fatta välgrundade beslut om fortsatt produktutveckling, industrialisering och således en eventuell framtida upphandling.

- Det är genom samarbeten och långsiktiga relationer som denna, vi omvandlar innovation och forskning till produkter som stärker svensk försvarsförmåga och vår gemensamma säkerhet, säger Fredrik Kullander PhD, förste forskare på enheten för Elektrooptiska System, FOI, Linköping.

Denna information är sådan som EmbeddedArt Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-06-07 15:24 CET.

Lars Tegborg, VD EmbeddedArt Group
E-post: lars.tegborg@embeddedart.se

EmbeddedArt är ett försvarsindustriföretag med verksamhet även inom Internet of Things (IoT) och elektroniksektorn. Kärnverksamheten omfattar utveckling och försäljning av avancerade produkter och system samt konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara. Bolaget engagerar sig i hela livscykeln för dessa system och produkter samt bedriver även konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara till tidsmässigt. Kunderna återfinns främst inom försvarsområdet men också inom elektronikindustrin i stort.