IoT-bolaget C Security Systems har påbörjat sin tillväxtresa

Bolagets satsning på försäljning av de nya produkterna Spåra och C-pod Mini e-handel börjar ge resultat. Genom en lyckosam e-handelsstrategi har försäljningen av Spåra och C-pod Mini ökat med i snitt 55% månad över månad från januari till april och den positiva utvecklingen har fortsatt under maj månad. Totalt har bolaget i år sålt över 570 Spåra och C-pod Mini från årsskiftet till den 24 maj. Stärkta av framgången fullföljer bolaget sin geografiska expansionsplan och öppnar i juni webbutiker i Danmark, Finland och Norge.

Spåra och C-pod Mini är är två av bolagets nya egenutvecklade produkter. Spåra är skapat för att skydda och spåra värdesaker var de än befinner dig. C-pod Mini är marknadens minsta och mest innovativa båtlarm. I januari började bolaget sin tillväxtsatsning. På mindre än fem månader har bolaget sålt över 570 nya enheter. Snittintäkten per enhet är ca 1 230 kr.

De nysålda Spåra och C-pod Mini enheterna har starkt bidragit till att bolagets totala bas av uppkopplade enheter har ökat med över 40% sedan årsskiftet. En större installerad bas betyder större återkommande intäkter från de kunder som i framtiden väljer att förlänga sina serviceavtal. Bruttomarginalen vid förlängning är över 90%. Den installerade basen har därför stor betydelse för bolagets långsiktiga lönsamhet.

- Det handlar fortfarande om relativt blygsamma siffror. Men tillväxttakten är långt ifrån blygsam. Vi har visat att vår e-handelsstrategi fungerar och vi kommer att replikera den på marknad efter marknad. I slutändan är det överlägsna produkter och nöjda kunder som driver tillväxten. Vi har snygga, användbara och prisvärda produkter som löser problem i vardagen för människor. När vi sedan kombinerar detta med bra e-handel och geografisk expansion får vi en spännande hävstång, säger vd Jacob Lundberg.

I juni beräknar bolaget öppna webbutiker i de nordiska grannländerna Finland, Danmark och Norge. Tillsammans har de en befolkning som är 60% större än Sveriges. Det betyder att den tillgängliga marknaden kommer att mer än fördubblas för bolaget.

C Security Systems AB (publ.)

Jacob Lundberg - VD

För ytterligare information kontakta vd Jacob Lundberg på telefon
070-323 6002 eller e-post: ir@csec.group

Kort om C Security Systems AB (publ.)

IoT-bolaget C Security Systems, baserat i Stockholm, utvecklar, marknadsför och säljer högteknologiska skydds- och övervakningssystem på den globala marknaden under varumärkena Spåra och C-pod. Vår affärsidé är att skapa trygghet och förenkla för människor och företag genom att erbjuda smarta sensorsystem för att skydda människor, djur och rörliga tillgångar.