Kvartalsrapport för C Security Systems AB (publ)

Januari - mars 2024

JANUARI - MARS 2024

Årets tre första månader i korthet

• Nettoomsättningen för koncernen i perioden januari till mars 2024 minskade med 41 % jämfört med samma period föregående år. Utgifter för webbannonser har i stort sett upphört och stort fokus har lagts på försäljning till återförsäljare och via olika föreningar. Koncernens intäkter minskade med 52 % under samma tidsperiod. Detta beror delvis på minskad takt i utvecklingsprojektet “Spåra Lantdjur”.

• Rörelseresultatet uppgick till kSEK -2 231 (kSEK -3 559) för perioden januari till mars 2024. Resultatförbättringen på ca 2 MSEK förklaras till största delen av minskade personal- och konsultkostnader (1,2 MSEK) och en tillfällig uppläggningskostnad för ett lån förra året (0,6 MSEK).

• Periodens resultat uppgick till kSEK -2 368 (kSEK -3 661), nästan 1,3 MSEK bättre än samma period  2023.

• Kassaflödet uppgick till 73 kSEK för perioden  (-110 kSEK) där upptagna lån täckte kassaflöden för den löpande verksamheten.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET

• Aktiekapitalet är intakt den 18 januari då slutlig registrering av minskning av aktiekapital, som bolagsstämman fattade beslut om den 7 november 2023, slutfördes av Bolagsverket. Styrelsen i
    C Security System AB (CSecurity) upprättade kontrollbalansräkning per den 31 januari 2024, enligt lagen om årsredovisningar, för att bevisa ett intakt aktiekapital.

• CSecurity har lagt bud på samtliga aktier i EmbeddedArt AB (EA). Betalning sker med nyemitterade aktier i CSecurity. Med hjälp av oberoende värderingsinstitut har CSecurity värderat EA till 79 MSEK, vilket motsvarar en aktiekurs på 0,0047 SEK per ny CSecurity aktie. Detta innebär att nuvarande ägare i CSecurity efter full konvertering kommer äga 9% av bolaget efter emissionen.

• CSecurity expanderar sin försäljningsstrategi genom att börja sälja Spåra GPS-trackers på Amazon. Ett strategiskt drag utformat för att öka kännedom om och försäljning av CSecuritys produkter i Sverige och internationellt, samt markera början på en ny era för företaget.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• I samband med CSecuritys bolagsstämmas beslut om förvärv av EmbeddedArt AB tillträder den tidigare ordförande i bolaget, Lars Tegborg, omgående som koncernens nya VD. Jörgen Eberstein, med sina specialkunskaper om Spåra-produkterna är fortsatt VD i dotterbolaget Spåra Group AB.

• C Security Systems AB (publ) har genomfört namnbyte till EmbeddedArt Group AB (publ), vilket röstades igenom på en extra bolagsstämma som avhölls den 21 mars 2024.

• Vid extra bolagsstämma den 21 mars 2024 beslutades om sammanläggning av bolagets befintliga aktier (omvänd split), tusen (1 000) aktier slås ihop till en (1) aktie. Styrelsen bemyndigades att besluta om fastställande av avstämningsdag för sammanläggningen. Avstämningsdag fastställdes till den 30 april 2024, vilket innebar att sista dag för handel i aktien före sammanläggningen var den 26 april 2024. Första dag för handel med den sammanlagda aktien var den 29 april 2024. Euroclear handhar sammanläggningen utan åtgärder från aktieägare. I samband med sammanläggningen kommer aktien att överta befintlig handelsplats på Spotlight och bolagets aktie har fått en ny ISIN-kod, SE0021924719. Efter genomförd sammanläggning kommer det totala antalet aktier i bolaget att uppgå till 18 385 680. De aktieägare vars innehav av aktier på avstämningsdagen inte var jämnt delbart på tusen (1 000), erhöll vederlagsfritt, från en av bolagets större aktieägare, så många aktier att dess innehav blev jämnt delbart med 1000 (så kallad avrundning uppåt).

• Koncernens eget kapital är negativt i slutet av perioden. Det återställdes i början av april i samband med att förvärvet slutfördes.

• EmbeddedArt, i samarbete med Research Institutes of Sweden (RISE), presenterade innovativt forsknings- projekt, med syfte att förbättra djurens välbefinnande och effektivisera jordbruksdrift genom avancerad teknik.

• EmbeddedArt deltog på internationell Workshop Littoral OpTech Baltic den 21-22 maj vid The Polish Naval Academy i Gdynia, Polen, med talare och paneler som utforskar de aktuella trenderna inom den operativa, ekonomiska och geopolitiska miljön i och runt Östersjön.

KOMMENTAR FRÅN VD

Under första kvartalet 2024 har arbetet med ”Spåra Lantdjur” och berörda samarbetspart-ners intensifierats och samarbete med RISE har inletts. Inför årets båtsäsong visades C-pod-produkter för Hjertmans Groups medarbetare från gruppens många butikskedjor och samarbetet med KAK utökas när bolaget blir KAK-sponsor och bolagets produkter visas på Gärdesloppet i maj. För att öka försäljningen av bolagets produkter blir Amazon ny försäljningskanal, till att börja med för Spåra på den svenska marknaden. En ny fas i bolagets utveckling inleds i och med förvärv av EmbeddedArt AB. Bolaget kommer i framtiden stå mycket starkt med kraftigt ökade resurser.

Mycket fokus och arbete har lagts på projektet Spåra Lantdjur som drivs i samarbete med bland andra SLU och Jordbruksverket. Projektet är mycket viktigt för bolaget och förbättring av ut-rustning för djuren samt utveckling av mät-metoder och resultatanalyser pågår. Under sommaren kommer tester ske på utvalda lantbruk och en försöksgård i Sverige. Ett nytt sam-arbetsprojekt med RISE (RESEARCH INSTITUTES OF SWEDEN) har inletts, vilket inledningsvis resulterat i att RISE beställer Spåra-produkter och koselar för 250 000 SEK. Marknaden inom lant-brukssektorn är viktig och fler tester och projekt kommer genomföras.

Inför stundande båt- och motorsäsong genomförs en rad aktiviteter för att öka kännedom om och försäljning av bolagets produkter. När Hjertmans Group, Nordens största återförsäljare inom marina tillbehör med cirka 50 butiker, samlade leverantörer och ett stort antal butiksmed-arbetare presenterade bolaget C-pod för många intresserade deltagare. Under våren visas Spåra i samband med motor-cykelevent samt på KAK:s (Kungliga Automobil Klubben) årliga veteranbils-evenemang Gärdesloppet, som lockar många entusiaster och potentiella kunder. Bolaget är KAK-sponsor och KAK erbjuder Spåra Classic till sina medlemmar.

För att nå fler kunder har försäljning av bolagets Spåra-produkter via Amazon startats. Amazon finns i många länder och passar väl in i bolagets försäljningsmodell för att nå privatpersoner över hela Europa. Till att börja med sker försäljning via Amazon i Sverige, men fler länder kommer läggas till under året.

I början av Q2 slutförde C Security Systems AB förvärvet av EmbeddedArt AB genom en apport- emission. Tack vare det genomförda förvärvet ökar möjligheterna för bolagets varumärken Spåra och C-pod avsevärt. EmbeddedArt är sedan länge en viktig leverantör och partner till
C Security Systems AB, vilket bland annat har resulterat i mycket kompetenta produkter. Med ökade resurser i den nya koncernen kommer nya produkter lanseras på nya marknader i ett ökat tempo. Vi går nu in i en mycket intressant och spännande fas och jag ser fram mot att leda Spåra Group AB i den nya koncernen.

Jörgen Eberstein
Avgående VD C Security Systems AB

------------------------------------------------------------------

Att förvärvet av EmbeddedArt AB blev av gläder mig stort då jag varit mycket positiv till processen. I mina roller som ordförande för CSecurity och VD för EmbeddedArt såg jag de naturliga synergieffekter som skulle kunna uppnås genom ett starkare samarbete mellan bolagen. EmbeddedArt Group blir i och med förvärvet väl positionerat på marknaden inom produktframtagning av egna IoT-produkter som kombineras med en tidigare lång erfarenhet inom försvars-området. Jag ser mycket fram mot att leda denna verksamhet.

Lars Tegborg
Ny VD EmeddedArt Group AB

Lars Tegborg, VD EmbeddedArt Group
E-post: lars.tegborg@embeddedart.se

EmbeddedArt är ett försvarsindustriföretag med verksamhet även inom Internet of Things (IoT) och elektroniksektorn. Kärnverksamheten omfattar utveckling och försäljning av avancerade produkter och system samt konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara. Bolaget engagerar sig i hela livscykeln för dessa system och produkter samt bedriver även konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara till tidsmässigt. Kunderna återfinns främst inom försvarsområdet men också inom elektronikindustrin i stort.