Spåra Group AB säkrar finansiering till innovationsprojekt

Jordbruksverkets har beviljat vårt dotterbolag Spåra Group AB finansiering om drygt 5,5 miljoner kronor till ett innovationsprojekt som syftar till förbättrad tillsyn av djur på bete genom innovativ digital övervakning.

Tillsyn av djur på bete är väldigt tidskrävande och därför kostsam. Det är dessutom svårt att se alla djuren och upptäcka om något djur är sjukt eller skadat. Genom sensorteknik är det sedan tidigare möjligt att övervaka djurs hälsa och välmående. Men det finns svårigheter att använda sensorteknik för djur på bete i samma utsträckning som för mjölkproduktion inomhus. De största hindren utgörs av tekniska begränsningar för informationsöverföring och strömförsörjning. I dagsläget finns ingen kommersiellt tillgänglig lösning på dessa problem.

Spåras innovationsprojekt bygger vidare på befintlig teknikplattform. Projektet syftar till att utveckla en kommersiell produkt som undanröjer dagens hinder genom en unik kombination av:

• Digital dygnet-runt-övervakning av beteende och fysiologiska tillstånd hos betesdjur på individ- och gruppnivå med hjälp av rörelsesensorer och maskininlärning.
  • Energiförsörjning för en hel betessäsong med banbrytande så kallad energiskörd som möjliggör positionering med täta intervall, kontinuerlig övervakning av hälsostatus och omedelbara larm till djurhållaren utan behov av byte eller manuell laddning av batterier.
  • Dataöverföring med obegränsad räckvidd, mycket god täckning, låg kostnad och utan behov av investeringar, drift och underhåll av kommunikationsutrustning för djurhållaren.

Innovationen innebär stora tidsbesparingar för djurhållaren genom att snabbare kunna hitta djur vid daglig tillsyn, glesa ut den dagliga fysiska tillsynen och effektivisera den obligatoriska och tidskrävande rapporteringen av djurförflyttningar i Jordbruksverkets register för nötkreatur. Konservativa beräkningar av tidsbesparingar visar att investeringen i tekniken har en återbetalningstid på mindre än ett år. Utöver tidsbesparingar tillkommer förbättrad djurhälsa och minskat produktionsbortfall genom tidig indikering av rymningar, skador och sjukdomar i djurbesättningen.

Marknaden utgörs av över 2 miljoner lantbrukare med cirka 90 miljoner nötkreatur inom EU, varav ungefär hälften av djuren finns i följande länder: Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Spanien och Italien. Alla länder inom EU har liknande regelverk kring djurtillsyn och rapportering av djurförflyttningar vilket gör innovationen fullt ut skalbar.

Projektet kommer att genomföras i nära samarbete med några av Sveriges främsta forskare och veterinärer från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), ett antal lantbrukare och testgårdar. Den totala projekttiden är 1,5 år inklusive framtagande av färdig kommersiell produkt. Projektet finansieras fortlöpande av Jordbruksverket under löptiden.

Genom detta projekt tar bolaget ytterligare ett stort strategiskt steg i teknikutvecklingen där vi kompletterar vår befintliga teknikplattform med AI-baserad rörelseigenkänning och energiskörd. Det kommer att göra våra sensorsystem smartare och ge dem möjlighet till ändlös energiförsörjning, utan behov av byte eller manuell laddning av batterier.

C Security Systems AB

Styrelsen

För ytterligare information kontakta VD Jacob Lundberg på telefon 08-5000 10 52 eller e-post: ir@c-pod.se

Kort om C Security Systems AB

C Security Systems AB med dotterbolag utvecklar och säljer webbaserade larm- och övervakningssystem. Systemet fungerar globalt. Produkterna säljs och marknadsförs under varumärket C-pod och Spåra.