Status och lägesrapport inför högsäsong

Bolaget går in i högsäsong med ett flertal nya och utökade samarbeten. Både GSY och CGI har utökat sitt erbjudande och det senaste nya samarbetet är med ett företaget i Frankrike som är återförsäljare och ansvarig för installationen av marinelektronik i båtmärkena Jeanneau och Prestiges nyproducerade båtar där C-pod Lite kommer att ingå som tillval i offert av nya båtar.

C-pod lansering i Brasilien: Tillsammans med vår importör ställde Bolaget ut på båtmässan i Rio de Janeiro i Brasilien i april/maj. C-pod systemet mottogs mycket positiv och intresset var stort från både privatpersoner och företag. Vår importör sålde slut den första ordern under sommaren och har därefter uppdaterat sina marknadsplaner. I november hade vår importör säkrat finansiering för en mer aggressiv marknadsföring och ökat inköp samt lanserat en webshop. En viktig del i webshopen var att kunder kunde köpa på avbetalning vilket kom på plats i slutet på december. Det är betydande administrativa kostnader relaterad till import av produkter till Brasilien och vår importör säkrar nu upp sin kommande ordervolym mot sina återförsäljare i landet så ordern kan bli så stor att de administrativa påslaget i procent blir så lågt som möjligt.

Ryssland: I november fick Bolaget information om att transaktionerna hade lämnat Ryssland. Processen är att transaktionerna granskas av EU för att sedan föras vidare till C Security. Bolaget har inte fått in några pengar från Ryssland på kontot men inte heller någon information om att de har stoppats av EU eller skickats tillbaka. Bolaget och våra samarbetspartners i Ryssland förväntar sig ett besked avseende betalningarna inom de närmaste veckorna men vi kan inte utesluta att ett besked kan dröja längre än så.

Organisationen: I december meddelade Bolaget att VD slutar och i januari sålde VD större delen av sitt aktieinnehav i Bolaget. VD har alltjämt ett ägarintresse kvar i Bolaget i form av teckningsoptioner. Arbetet med de potentiella affärerna och strategiska samarbetena som kan göra bolaget kassaflödespositivt och utöka bolagets kundportfölj fortgår och fokus på detta intensifieras nu med ett aktivt stöd av styrelsen. Rekryteringsarbetet för ny VD fortlöper enligt plan.

Intressebolaget Spåra Group AB’s nya IoT produkt: Flera hundra produkter är levererade till slutkunder och nu sker ett arbete med produkt- och mjukvarujusteringar. C Security Systems planerar att kunna sälja produkten under eget varumärke anpassat till den marina marknaden i Skandinavien och Finland med början av maj månad.

C Security Systems AB (publ)

För ytterligare information kontakta VD Magnus Söderberg på telefon 08-5000 10 52 eller e-post: ir@c-pod.se

C Security Systems utvecklar och säljer webbaserade larm-, övervaknings- och söksystem, som fungerar globalt och är framtaget för olika fordon. Produkterna säljs och marknadsförs under varumärket C-pod, främst avsedd för fritidsbåtar, samt C-pod Lite och C-pod ELite, avsedd för ett flertal olika fordonstyper.