Embracer Group förvärvar 34BigThings

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, HELT ELLER DELVIS, DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, KANADA, NYA ZEELAND, HONGKONG, JAPAN, SYDAFRIKA ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDANT OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION SKULLE VARA I STRID MED GÄLLANDE REGLER ELLER KRÄVA YTTERLIGARE REGISTRERING ELLER ANDRA ÅTGÄRDER.

Embracer Group AB ("Embracer"), genom sitt helägda dotterbolag Saber Interactive ("Saber"), har ingått avtal om förvärv av 100 procent av aktierna i 34BigThings (“34BT”). 34BT är en spelutvecklare av premiumspel för PC, konsol och mobila enheter. 34BT är känd som studion som ligger bakom Redout som har vunnit 13 internationella priser och har erkänts som det bästa italienska tv-spelet av IIDEA 2017. Genom förvärvet så välkomnar Saber ett erfaret AA-team baserade i Italien.

“34BigThings är en av Italiens mest spännande oberoende spelstudios som drivs av ett team som älskar spel. De beskriver sig själva som “superknasiga” men de är också supertalangfulla. Vi är ivriga att få börja arbeta tillsammans på deras nästa uppsättning av starka originaltitlar” säger Matthew Karch, VD Saber Interactive och styrelseledamot i Embracer.

34BigThings grundades 2013 och utvecklar premiumspel för PC, konsol och mobila enheter. Bolaget har lanserat tio högkvalitativa spel, inklusive Super Inefficient Golf, Hyperdrive Massacre och flera Redout-titlar, bland andra förra årets Apple Arcade-sensation Redout: Space Assault. 34BT, som är baserat i Turin, Italien, består av erfarna grundare och spelveteraner med totalt 28 anställda. 34BT har för närvarande två icke utannonserade premiumspel i sin pipeline och bolaget förväntas växa ytterligare för att stödja utvecklingen av titlarna parallellt. 34BT är ett strategiskt förvärv för Saber Interactive, som genom förvärvet får en talangfull och effektiv italiensk studio som erbjuder en möjlighet till betydande tillväxt. 34BT kommer att stöttas i utveckling och lansering av originella spel på fler plattformar som en del av Sabers breda strategi.

“Vi är väldigt förväntansfulla över att idag ansluta till Saber Interactive. Vi tror att det här är den bästa möjligheten för vår studio att expandera vår PC- och konsolverksamhet. Att få arbeta med så många otroliga Embracer-bolag kommer möjliggöra för oss att nå vår fulla potential och ambition under de kommande åren” säger Valerio Di Donato, medgrundare och VD 34BT.

Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra de fullständiga transaktionsvillkoren av kommersiella skäl. Den initiala köpeskillingen består av både kontanta medel och B-aktier i Embracer. Tilläggsköpeskillingen är baserad på finansiella mål fram till 2026 (6 år). Villkoren för förvärvet är i enlighet med tidigare Saber-transaktioner.

Genomförande av transaktionen

Transaktionen är inte föremål för några ytterligare villkor och slutförs per den 18 november 2020.

Ernst & Young AB tillhandahåller transaktionsrådgivning och Baker McKenzie agerar legal rådgivare till Embracer i samband med transaktionen.

Lars Wingefors, medgrundare och VD Embracer Group AB

Matthew Karch, VD Saber Interactive

E-mail: karch@saber3d.com

Valerio Di Donato, medgrundare och VD 34BigThings

E-mail: vdidonato@34bigthings.com

Embracer Group är ett moderbolag till företag som utvecklar och förlägger PC-, konsol- och mobilspel för den globala spelmarknaden. Embracer Group har en bred spelportfölj med över 190 ägda varumärken, som till exempel Saints Row, Goat Simulator, Dead Island, Darksiders, Metro, MX vs ATV, Kingdoms of Amalur, TimeSplitters, Satisfactory, Wreckfest, Insurgency, World War Z och många fler.

Bolaget har huvudkontor i Karlstad och global närvaro genom de sex operativa koncernerna: THQ Nordic GmbH, Koch Media GmbH/Deep Silver, Coffee Stain AB, Amplifier Game Invest, Saber Interactive och DECA Games. Bolaget har 46 interna studios och fler än 4 000 medarbetare och kontrakterade utvecklare i fler än 40 länder.

Embracer Groups aktier är noterade på Nasdaq First North Stockholm under kortnamnet EMBRAC B. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB som nås via info@fnca.se  +46-8-528 00 399.

Prenumerera på pressmeddelanden och finansiell information: https://embracer.com/investors/subscription/

För mer information, vänligen besök: http://www.embracer.com