Embracer Group förvärvar Mad Head Games

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, HELT ELLER DELVIS, DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, KANADA, NYA ZEELAND, HONGKONG, JAPAN, SYDAFRIKA ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDANT OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION SKULLE VARA I STRID MED GÄLLANDE REGLER ELLER KRÄVA YTTERLIGARE REGISTRERING ELLER ANDRA ÅTGÄRDER.

Embracer Group AB ("Embracer") har idag, genom sitt helägda dotterbolag Saber Interactive Inc. (”Saber”), ingått avtal om att förvärva 100 procent av aktierna i Mad Head Games doo Novi Sad (”Mad Head Games”). Mad Head Games, baserat i Belgrad och Novi Sad i Serbien, är en oberoende spelutvecklare ledd av tre grundare med ett team om 130 personer på fyra kontor i Belgrad och Novi Sad.

”Efter att ha följt Mad Heads framgångar med att utveckla s.k. casual äventyrsspel över åren har det varit imponerande att se dem expandera till premium huvudtitlar. Det här är en mångsidig koncern som har kapacitet att skapa AAA-innehåll med potential att bli en av de världsledande utvecklarna” säger Matthew Karch, VD Saber Interactive och styrelseledamot i Embracer.

Mad Head Games grundades 2011 av Nenad Tomić, Uroš Banješević och Aleksa Todorović, varav alla tre har över 15 års erfarenhet av spelutveckling. Bolaget befinner sig i en talangfull region som har en stark närvaro inom spelindustrin med två kontor i Belgrad respektive två kontor i Novi Sad. Under nästan ett decennium har Mad Head Games vuxit till ett ansenligt team om 130 personer.

Genom att vara en skicklig Unreal-utvecklare har Mad Head Games en omfattande erfarenhet av att samarbeta med ledande förläggare som Big Fish Games, Koch Media och Wargaming. Mad Head Games har även utvecklat flera originella IP-rättigheter genom åren, bland annat det väl mottagna single-player mysteriespelet Adam Wolfe.

För Saber representerar Mad Head Games en studio med betydande erfarenhet av fullskalig nyckelfärdig utveckling av kärnspel över flera spelgenrer för både PC- och konsolplattformar. Med Sabers expertis och stöd finns det potential till att ytterligare stärka Mad Head Games utvecklingsprocesser genom helt nya spelprojekt med egna intellektuella rättigheter. Förvärvet kommer även att stärka Embracers närvaro i Östeuropa genom att företaget får sin första verksamma studio i Serbien.

”Kärleken till gaming för människor närmare, särskilt i tider som dessa. Tillsammans kan vi uppnå mer. Tillsammans kan vi nå längre. Vi såg en kraftfull allierad i Embracer, med en delad passion och strategisk vision, vilket öppnar upp för nya spännande möjligheter som gör det möjligt för oss att bli en ledande AA+-utvecklare i regionen.” säger Nenad Tomić, medgrundare och VD Mad Head Games.

Mad Head Games kommer att fortsätta verka som en oberoende spelutvecklare under Saber, med en fortsatt ledning av de tre grundarna. Genom förvärvet kommer Saber att ytterligare stärka sina utvecklingsmöjligheter genom att tillföra en studio med fler än 100+ erfarna utvecklare till koncernen.

På grund av kommersiella skäl har parterna kommit överens om att inte avslöja alla villkoren avseende transaktionen. Den initiala köpeskillingen består av en blandning av kontanter och Embracer B-aktier. Tilläggsköpeskillingen består också av en mix av kontanter och B-aktier baserat på finansiella mål fram till 2027 (drygt sex år).

Slutförande av transaktionen

Transaktionen är föremål för vissa villkor och förväntas slutföras inom de närmaste veckorna.

Ernst & Young AB är transaktionsrådgivare och Gernandt & Danielsson Advokatbyrå med stöd från den lokala serbiska advokatbyrån BDK Advokati är legala rådgivare till Embracer i samband med transaktionen.

Lars Wingefors, medgrundare och VD Embracer Group AB

Matthew Karch, VD Saber Interactive

E-mail: karch@saber3d.com

Nenad Tomić, medgrundare och VD Mad Head games

E-mail: nenad.tomic@madheadgames.com

Embracer Group är ett moderbolag till företag som utvecklar och förlägger PC-, konsol- och mobilspel för den globala spelmarknaden. Embracer Group har en bred spelportfölj med över 190 ägda varumärken, som till exempel Saints Row, Goat Simulator, Dead Island, Darksiders, Metro, MX vs ATV, Kingdoms of Amalur, TimeSplitters, Satisfactory, Wreckfest, Insurgency, World War Z och många fler.

Bolaget har huvudkontor i Karlstad och global närvaro genom de sex operativa koncernerna: THQ Nordic GmbH, Koch Media GmbH/Deep Silver, Coffee Stain AB, Amplifier Game Invest, Saber Interactive och DECA Games. Bolaget har 46 interna studios och fler än 4 000 medarbetare och kontrakterade utvecklare i fler än 40 länder.

Embracer Groups aktier är noterade på Nasdaq First North Stockholm under kortnamnet EMBRAC B. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB som nås via info@fnca.se  +46-8-528 00 399.

Prenumerera på pressmeddelanden och finansiell information: https://embracer.com/investors/subscription/

För mer information, vänligen besök: http://www.embracer.com