Embracer Group förvärvar Rare Earth Games

Report this content

Amplifier Game Invest, ett helägt dotterbolag till Embracer Group förvärvar den Österrike-baserade utvecklingsstudion Rare Earth Games med ett team av mycket erfarna branschveteraner. Förvärvet är Amplifier Game Invests första investering i Österrike. Rare Earth Games fokuserar på actionfyllda multiplayer-speltitlar för PC, konsol och molntjänster.

Amplifier Game Invest förvärvar 100% av aktierna i Rare Earth Games genom att betala de tre grundarna ett initialt belopp på 0,3 MEUR, varav 70% kontant och 30% i Embracer Group B-aktier.

Utöver den initiala köpeskillingen kan även en tilläggsköpeskilling i form av Embracer Group B-aktier komma att utgå till de tre grundarna, förutsatt att vissa överenskomna finansiella mål uppnås under de kommande 5–10 åren:

• Tilläggsköpeskilling 1: 1 MEUR i Embracer Group B-aktier om det totala nettobidraget de kommande 5 åren är minst 12 MEUR.
  • Tilläggsköpeskilling 2: 2 MEUR i Embracer Group B-aktier om det totala nettobidraget de kommande tio åren är minst 28 MEUR.

Priset på aktier som har emitterats som en del av den initiala betalningen och eventuella aktier för tilläggsköpeskilling uppgår till 142,45 SEK per aktie vilket motsvarar den 20 dagars volymvägda genomsnittskursen för Embracer Group B-aktier på Nasdaq First North Growth Market till och med den 11 augusti 2020. Totalt har 6 504 Embracer Group B-aktier emitterats för den initiala köpeskillingen.

Ledningen för Rare Earth Games, Michael Borras, Helmut Hutterer och Peter Ehardt, har tidigare erfarenhet som grundare av Iron Mountain Interactive och Socialspiel Entertainment med en bakgrund på Deep Silver och Rockstar Games. Tillsammans med ett tekniskt och kreativt starkt team kommer de att leda arbetet med Rare Earths första spel, ett nytt onlinebaserat actionfyllt multiplayer-överlevnadsspel.

För mer information, vänligen kontakta:

Lars Wingefors, medgrundare och VD, Embracer Group AB (publ)

E-mail: lars.wingefors@embracer.com

Per-Arne Lundberg, VD, Amplifier Game Invest

E-mail: per-arne.lundberg@amplifiergameinvest.com

Michael Borras, VD, Rare Earth Studios

E-mail: mike@rareearth.io

Om Amplifier Game Invest

Amplifier Game Invest söker efter och investerar internationellt i de mest begåvade utvecklarna i spelbranschen. Målet är att, genom tillskott av expertis och erfarenhet inom spelutveckling, långsiktigt stärka bolagen och skapa mer framgångsrika spel. Amplifier Game Invest har för närvarande aktiva investeringar i bolag i Sverige, Danmark, Norge, Italien, Österrike, Spanien och USA. Bolaget har sitt säte i Stockholm.

Om Embracer Group
Embracer Group är moderbolag till företag som utvecklar och förlägger PC- och konsolspel för den globala spelmarknaden.

Bolaget har en bred spelportfölj med över 170 ägda varumärken, som till exempel Saints Row, Goat Simulator, Dead Island, Darksiders, Metro, MX vs ATV, Kingdom Come: Deliverance, TimeSplitters, Satisfactory, Wreckfest, Destroy All Humans!, World War Z, SnowRunner och många fler.

Koncernen har huvudkontor i Karlstad och global närvaro genom de fem operativa koncernerna: THQ Nordic, Koch Media/Deep Silver, Coffee Stain, Amplifier Game Invest och Saber Interactive. Koncernen har 33 interna studios och fler än 4 000 medarbetare och kontrakterade utvecklare i fler än 40 länder.

Embracer Groups aktier är noterade på Nasdaq First North Stockholm under kortnamnet EMBRAC B. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB som nås på info@fnca.se +46-8-528 00 399.

För mer information, vänligen gå till: https://www.embracer.com