Embracer Group förvärvar Snapshot Games

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, HELT ELLER DELVIS, DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, KANADA, NYA ZEELAND, HONGKONG, JAPAN, SYDAFRIKA ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDANT OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION SKULLE VARA I STRID MED GÄLLANDE REGLER ELLER KRÄVA YTTERLIGARE REGISTRERING ELLER ANDRA ÅTGÄRDER.

Embracer Group AB ("Embracer") har idag ingått avtal om förvärv av 100 procent av aktierna i Snapshot Games Inc. ("Snapshot Games") och dess helägda dotterbolag Snapshot Games Sofia EOOD. Snapshot Games kommer bli en del av Embracer's helägda dotterbolag Saber Interactive ("Saber"). Snapshot Games, som är baserad i USA och Bulgarien, är den oberoende tv-spelsutvecklaren bakom premiumstrategi-titeln Phoenix Point. Genom förvärvet välkomnar Saber en ansedd studio bestående av 65 personer med välrenommerade varumärken.

"Julian Gollop är en legend inom tv-spel och vi kunde inte vara mer exalterade över att välkomna Snapshot Games till Embracer-familjen. Snapshots styrkor inom strategispel gör det till en perfekt matchning i vår övergripande portfölj. Förra året var Phoenix Point en fantastisk titel som togs emot väl av spelare och press, så vi ser fram emot att samarbeta med dem för att definiera framtiden för denna genre" säger Matthew Karch, VD Saber Interactive och styrelseledamot i Embracer.

Snapshot Games är en oberoende premiumutvecklare och förläggare av tv-spel som grundades 2013 genom en Kickstarter crowdfunding-kampanj. Bolaget har grundats och leds av branschvisionären Julian Gollop, som är känd som en av skaparna av X-COM-franchisen, samt spelveteranen David Kaye. Snapshot Games verkar för närvarande på två platser med en studio bestående av över 50 passionerade utvecklare i Sofia, Bulgarien, och ett mindre team i Los Angeles med inriktning på marknadsföring och förlagsverksamhet.

Snapshot Games första titel Chaos Reborn, ett fightingspel med trollkarlar, lanserades 2014 och den senaste titeln som har producerats av Snapshot Games, sci-fi strategispelet Phoenix Point, lanserades 2019. De två titlarna som hittills har producerats av Snapshot Games har blivit kritikerrosade.

Snapshot Games har bevisad förmåga inom utveckling och förlagsverksamhet av IP med ett team med diversifierade bakgrunder och förmågor. Bolaget har för närvarande en stor titel under utveckling med planerad lansering 2023. Saber ser ytterligare möjligheter att nyttja den kombinerade expertisen och erfarenheten hos Snapshot Games och Saber för att realisera den fulla potentialen i Snapshot Games portfölj av premiumstrategistitlar och samarbeta på framtida premiumspel.

Inom Embracer Group kommer Snapshot Games att verka som en oberoende studio under Saber, med fortsatt fokus på utveckling av premiumspel. Med förvärvet av Snapshot Games välkomnar Saber ett team som leds av erfarna branschproffs med bevisad erfarenhet inom utveckling och förlagsverksamhet av uppskattade titlar inom strategisegmentet. Med närvaro i USA och Bulgarien, som är två aktiva regioner inom spelbranschen, kommer förvärvet av Snapshot Games ytterligare stärka Embracers internationella närvaro.

"Vi är stolta över att Snapshot nu ansluter sig till världsklassteamet på Saber. Julian och jag ser fram mot att arbeta tillsammans med Andrey, Matt och Lars för att utveckla och expandera Phoenix Point-universumet, och skapa nya varumärken till en global publik" säger David Kaye, medgrundare och VD Snapshot Games.

Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra de fullständiga transaktionsvillkoren på grund av kommersiella skäl. Den initiala köpeskillingen består av en kombination av kontakter och B-aktier i Embracer. Tilläggsköpeskilling baseras på finansiella mål fram till 2025 (5 år). Villkoren för förvärvet är i enlighet med tidigare Saber-transaktioner.

Genomförande av transaktionen

Transaktionen förväntas slutföras inom ett par dagar efter avtalets ingående och är föremål för registrering av samgående ("merger certificate filings") i USA.

Ernst & Young AB tillhandahåller transaktionsrådgivning och Baker McKenzie agerar legal rådgivare till Embracer i samband med transaktionen. Aream & Co. agerar som finansiell rådgivare till säljarna och Perkins Coie som legal rådgivare till säljarna.

Lars Wingefors, medgrundare och VD Embracer Group AB

Matthew Karch, VD Saber Interactive

E-mail: karch@saber3d.com

David Kaye, medgrundare och VD Snapshot Games

E-mail: david.kaye@snapshotgames.com

Embracer Group är ett moderbolag till företag som utvecklar och förlägger PC-, konsol- och mobilspel för den globala spelmarknaden. Embracer Group har en bred spelportfölj med över 190 ägda varumärken, som till exempel Saints Row, Goat Simulator, Dead Island, Darksiders, Metro, MX vs ATV, Kingdoms of Amalur, TimeSplitters, Satisfactory, Wreckfest, Insurgency, World War Z och många fler.

Bolaget har huvudkontor i Karlstad och global närvaro genom de sex operativa koncernerna: THQ Nordic GmbH, Koch Media GmbH/Deep Silver, Coffee Stain AB, Amplifier Game Invest, Saber Interactive och DECA Games. Bolaget har 46 interna studios och fler än 4 000 medarbetare och kontrakterade utvecklare i fler än 40 länder.

Embracer Groups aktier är noterade på Nasdaq First North Stockholm under kortnamnet EMBRAC B. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB som nås via info@fnca.se +46-8-528 00 399.

Prenumerera på pressmeddelanden och finansiell information: https://embracer.com/investors/subscription/

För mer information, vänligen besök: http://www.embracer.com