EMC lanserar marknadens största lagringssystem med enorma SAN-möjligheter

EMC lanserar marknadens största lagringssystem med enorma SAN- möjligheter EMC Corporation, världens ledande leverantör av IT-system för säker lagring, hantering och distribution av information, lanserar en helt ny Symmetrix-familj samt nya versioner av programvara. Genom dagens lansering kan kunder konsolidera betydligt större informationsmängder samtidigt som de sänker sina kostnader (Total Cost of Ownership, TCO). EMCs nya Symmetrix-modeller har bättre prestanda, konnektivitet, kapacitet samt funktionalitet. Prestandan ökar med upp till 50% för öppna system och med 100% för stordatorer. Samtidigt förbättras kapaciteten med 260% och konnektiviteten förbättras med 500%. "Med EMCs nya modeller kan kunder genomföra betydande konsolideringar som ger ökad produktivitet till en lägre kostnad. EMC fortsätter att fungera som en katalysator för konsolidering av öppna system såväl som stordatormiljöer. EMCs lösningar för lagring tar över en allt större del av servrarnas arbete för att möjliggöra ännu bättre tillgång till affärskritisk information", säger EMC Sveriges VD Patrik Johansson. Den nya Symmetrix-familjen - Symmetrix 8830, 8530, 8230 - visar den interna arkitekturens styrka. Symmetrix MOSAIC utgör grunden för världens mest skalbara, tillgängliga och pålitliga datalagringsplattform. Arkitekturen är modulär och möjliggör införande av nya tekniska komponenter utan byte av plattform. Tack vare den modulära arkitekturen är EMC Symmetrix idag den vanligaste lösningen för affärskritisk informationslagring. Symmetrix-standarden står i skarp kontrast till andra leverantörers ständigt nya lösningar utan kontinuitet som kräver att kunden investerar i nya lagringsarkitekturer med jämna mellanrum. Tre nya Symmetrix-modeller De tre nya modellerna som finns tillgängliga från och med idag är: · Symmetrix 8830 har världens högsta lagringskapacitet med upp till 69,5 TB i ett enda Symmetrix-kabinett. Tack vare unik cache-hantering, större konnektivitet och mer processorkraft än något annat system på marknaden kan Symmetrix 8830 möjliggöra konsolidering av en omfattning som inte var möjlig tidigare. · Symmetrix 8530 har upp till 17,4 TB lagringskapacitet och kan användas för att konsolidera ett stort antal applikationer. Symmetrix 8530 erbjuder marknadens högsta prestanda och konnektivitet för konsolidering av medelstora miljöer. · Symmetrix 8230 är den minsta modellen i Symmetrix-familjen, med upp till 3,5 TB lagringskapacitet. Modellen erbjuder samma avancerade funktionalitet som de större systemen. Symmetrix 8230 kan med fördel användas för konsolidering av mindre miljöer eller för enskilda applikationer som har mycket höga krav på prestanda och tillgänglighet. · Kapacitets- och prestandaförbättringar Stora förbättringar i Symmetrix operativsystem, parallell cache- teknologi och processorkapacitet presenteras. EMC lanserar idag den senaste versionen av EMC Enginuity Operating Environment för Symmetrix-system. Enginuity version 5568 sätter rekord genom att stödja hela 64 GB global cache och hela 8 000 separat adresserbara Symmetrix-volymer. Det nya operativsystemet drar full fördel av världens största lagringskapacitet och levererar bättre bandbredd och funktionalitet än någonsin tidigare. EMC är först i branschen med Symmetrix Global Cache Director with CacheStorm TM Technology som förbättrar systemens prestanda och bandbredd, vilket ger bättre svarstider och hantering av hög arbetsbelastning. Resultatet är en cache som är 8 gånger mer effektiv än alla andra datalagringssystem på marknaden. Symmetrix hårdvaru-prestanda har genomgått en rad förbättringar som bl a ökad processorhastighet (uppgraderat från 266 MHz PowerPC to 333 MHz PowerPC) och ökat antal processorer (från ett maximum på 32 till 80). Dessa förbättringar gör att Symmetrix-modellerna kan utföra 61 760 instruktioner per sekund (MIPS). Det är minst 6 gånger mer än alla andra system på marknaden. Dessa förbättringar ger de nya Symmtrix-modellerna den kraft som behövs för att driva dagens och morgondagens mest avancerade applikationer för datalagring. Idag finns det mer än 47 programvaror från tredje- partsleverantörer som drar nytta av operativsystemet Enginuity och Symmetrix-plattformen. Tillgänglighet och konnektivitet 12-portars Fibre Channel Director är den första i branschen i sitt slag. Den förbättrar väsentligt konnektiviteten för öppna system med 6 gånger fler server-anslutningar än tidigare, totalt upp till 96 på en enda Symmetrix. Det är det högsta antalet portar tillgängligt från en enhet i industrin, med minst tre gånger fler anslutningar än alla andra lagringssystem på marknaden. Den nya teknologin sänker kostnaden (TCO) genom integrerad övervakning och support i Symmetrix-systemet, snabbare implementation, större flexibilitet i konnektivitetsmöjligheter, server- konsolidering samt utrymmesbesparing. 4-portars Fibre Channel Director är gjord för kunder som har behov av att konsolidera ett mindre antal servrar med hög tillgänglighet. Kapacitet EMC är den första leverantören som drar nytta av ny disk-teknologi i form av 181 GB diskar. Disken erbjuder samma prestanda och bandbredd som 73 GB disken för de flesta applikationerna. Med den nya kapaciteten (69,5 TB) är EMC ledande i pris/prestanda. Funktionalitet för stordatormiljö Väsentliga förbättringar i lagring av stordatorinformation presenteras: · FICON TM kanal-adapter stödjer "native FICON" kanal-anslutning för Symmtrix 8000-familjen. · GDPS TM-stöd gör det möjligt för kunder att införa IBMs proprietära Geographically Dispersed Parallel SysplaxTM (GDPSTM) stordatorkluster- lösning genom att använda Symmetrix och SRDF. · Dynamic Parallel Access Volumes och Multiple Allegiance. EMC stödjer PAV/MA prestandaförbättring. · OS/390-volymer i RAID-10 konfiguration. EMC är först på marknaden med att erbjuda denna funktion för stordator-miljöer. För mer information kontakta: Susann Hjort, EMC Sverige. Telefon 08-555 120 00 eller e-mail hjort_susann@emc.com. EMC Corporation är ett Fortune 500-företag med huvudkontor i Massachusetts, USA. Företaget är den världsledande leverantören tekniskt och marknadsmässigt på en snabbt växande marknad för avancerade datalagringssystem där även mjukvara och service ingår. EMC:s produkter lagrar, skyddar, övervakar samt delar information mellan alla stora dataplattformar som Unix, NT, Linux, AS/400, stordatorer etc. Företaget finns registrerat på New York-börsen under symbolen EMC och ingår i S&P 500-indexet. I Sverige har EMC funnits sedan 1995. Verksamheten har vuxit stadigt och idag finns 85 anställda med kontor i Stockholm och Göteborg. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/11/20010911BIT00300/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/11/20010911BIT00300/bit0001.pdf