• Emerse/

Digitala byrån Viva Media ser nya optimerings-möjligheter med Emerse annonsplattform

Report this content

Viva Media, en av nordens största byråer inom digital marknadsföring, valde i våras att testa Emerse plattform för programmatisk annonsering. Tack vare goda resultat har samarbetet intensifierats, där Viva Media ser ökade möjligheter att skapa rätt marknadsföringsmix, framförallt med mer rörligt material i programmatiska annonskampanjer.

- Vi sökte i första hand en plattform med möjlighet att använda rörligt content i kampanjerna, som vi ser ger bra konverteringar för våra kunder. För det andra ville vi ha en lättnavigerad miljö. Dessa krav uppfyllde Emerse – en nytänkande aktör på marknaden. När vi dessutom gillade deras team valde vi att dra igång ett par testkampanjer”, berättar Alexander Kollstedt, Display Manager på Viva Media.

Alexander och kollegorna på Viva Media, med kontor i Kalmar, Oslo, Stockholm och Uppsala, upplevde att det var enkelt att komma igång och skapa kampanjer, vilket är nyckeln i deras arbete. Med fokus på resultat erbjuder Viva Media tjänster inom områden som webbanalys, sökmedier, display och sociala medier. De vittnar om tydliga spår av förändring efter bytet till Emerse plattform, bland annat högre klickfrekvenser.

- ”Majoriteten av de kampanjer jag flyttat från en plattform till Emerse, har visat på en stor förändring till det bättre. En orsak kan vara att det är väldigt lätt att byta mellan olika kanaler och marknadsplatser för att optimera kampanjen och få högsta effekt”, förklarar Kollstedt.

Programmatisk annonsering innebär att man som annonsör kan rikta målgruppsanpassade filmer och displayannonser till just de man vill nå, på just de sajter och i de forum de befinner sig, vid rätt tidpunkt osv. Viva Media framhåller just målgruppsstyrningen som en tungt vägande fördel. Tidigare köpte de ofta annonsutrymme på handplockade sidor, medan de nu istället kan utgå från målgrupp, som Emerse DSP – Demand Side Platform – därefter genererar en unik mix av annonsplatser utifrån.

- ”Vi är glada att en etablerad och framgångsrik digitalbyrå som Viva Media ser ökad effekt via vår DSP. Vårt fokus är att utveckla teknik som förbättrar våra kunders annonseringsresultat. Vårt mål är också att DSPn ska vara lättjobbad för användaren, även om den är avancerad i bakgrunden, så att byråer och marknadsteam kan ägna sig åt det de är bäst på när det gäller planering, strategi, kreativt arbete och snabb implementering”, säger Carl-Johan Grund, vd på Emerse.

- ”Tack vare Emerse plattform har jag lärt mig att hitta fler vägar till att få bra resultat på en kampanj, vilket är essensen i vårt jobb!”, avslutar Kollstedt.

För ytterligare information är du välkommen att kontakta:

Carl-Johan Grund, vd på Emerse, via carl-johan.grund@emerse.com, 0700-605 000

Alexander Kollstedt, Display Manager på Viva Media, alexander.kollstedt@vivamedia.se, 0736-99 11 63

Om Emerse Sverige AB
Emerse är ett snabbväxande svenskt företag verksamt inom programmatisk annonsering. Sedan starten 2007 har Emerse anlitats av annonsörer såsom Pizza Hut, Fonus, Zalando, Sjunde AP-fonden, Haglöfs, Hästens och många fler. Emerse produkter och tjänster har som mål att skapa effekt från digital annonsering som ger resultat och hjälper kunderna att växa. Genom att analysera och expandera målgrupper och rikta anpassade budskap med optimerade leveranser kan kunden öka varumärkeskännedomen och se resultat från annonseringen. Den egenutvecklade tekniska plattformen, baserad på avancerade algoritmer, har hjälpt både Barack Obama och New Yorks borgmästare Bill de Blasio till valsegrar. 2016 blev Emerse grundare och VD Carl-Johan Grund utsedd till Årets Företagare i Lund och Skåne av organisationen Företagarna. Sedan 2014 är investeringsbolaget Spiltan delägare. Mer information finns tillgänglig på www.emerse.se

Taggar:

Citat