Grundare av innovativt ad-techbolag blir Årets Företagare i Skåne

Carl-Johan Grund, VD och grundare för det snabbväxande teknikföretaget Emerse, verksamt inom automatiserad videoannonsering, utsågs den 2:a september till Årets Företagare i Skåne.

-       Det är fantastiskt roligt och verkligen hedrande givet hur många fina företag som finns i Skåne bland alla lokala vinnare, säger Carl-Johan Grund i en kommentar.

Utmärkelsen Årets Företagare har delats ut sedan 1986 och är ett samarbete mellan organisationen Företagarna och landets kommuner. Företagarna delar ut priset för att synliggöra människan bakom företaget, och precis som Carl-Johan Grund, framhäver Företagarna även vikten av rätt medarbetare i sin motivering:

”Årets Företagare Skåne 2016 visar att med rätt medarbetare, och en spännande, innovativ teknik i en bransch med enorm potential, är stark tillväxt både optimerad och välgrundad och bara ett modigt telefonsamtal bort.”

Bland de nominerade företagen i regionen återfanns allt från potatisodlare till tryckerier. Dock stack Emerse ut som enda företaget verksamma inom ad-tech, en bransch som är relativt okänd för gemene man.

-       Jag tycker det är väldigt roligt att Företagarna har uppmärksammat en i Sverige relativt okänd bransch med enorm tillväxtpotential som sysselsätter väldigt många människor i Europa, tillägger Carl-Johan Grund.

Programmatisk videohandel har hittills i år ökat explosionsartat och Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, förväntar sig en fortsatt stark tillväxt inom programmatisk handel i Sverige.

Även Emerse växer så det knakar. Omsättningen ökade med 80 procent till 21,3 miljoner under 2015 och nu rekryterar man för fullt. 18 medarbetare ska inom kort bli 30 och förutom nuvarande kontor i Lund, Stockholm, London och Hongkong har man planer på att etablera verksamhet på fler platser runt om i världen. Nu ser Emerse fram emot galakvällen i Stockholm den 14e oktober där Årets Företagare i Sverige ska utses.

-       Att bli utsedd till Årets företagare i Skåne är mer än jag kunnat drömma om. Det finns många fantastiska företag som är nominerade och det är en ära att få tävla mot dessa, säger Carl-Johan ödmjukt.

Carl-Johan Grund, VD och grundare av Emerse Sverige AB

Carl-Johan Grund
carl-johan.grund@emerse.com

Emerse är ett snabbväxande svenskt företag verksamt inom programmatisk videoannonsering. Sedan starten 2007 har Emerse anlitats av välkända varumärken såsom Honda, Pizza Hut, Samsung, Mercedes, Coca-Cola, LG, Shell och Disney. Den egenutvecklade tekniska plattformen, baserad på avancerade algoritmer, har hjälpt både Barack Obama och New Yorks borgmästare Bill de Blasio till valsegrar och sedan två år tillbaka hanterar Emerse videoannonsering åt EU. Emerse ägs och drivs i huvudsak av grundaren Carl-Johan Grund. Sedan 2015 är även investeringsbolaget Spiltan storägare med ett innehav på 36 procent. Mer information finns tillgänglig på www.emerse.com

Carl-Johan Grund, VD och grundare för det snabbväxande teknikföretaget Emerse, verksamt inom automatiserad videoannonsering, utsågs den 2:a september till Årets Företagare i Skåne.

Carl-Johan Grund, VD och grundare av Emerse
Jag tycker det är väldigt roligt att Företagarna har uppmärksammat en i Sverige relativt okänd bransch med enorm tillväxtpotential som sysselsätter väldigt många människor i Europa