Lunds Tekniska Högskola hoppar på tåget med programmatisk annonsering

Nu på vårkanten är det dags för många unga och andra vetgiriga att ta beslut om vilka högskolor och universitet de vill söka sig till för att studera. Emerse, som driver en av de ledande svenska plattformarna för programmatisk annonsering, har fått i uppdrag av Lunds Tekniska Högskola, LTH, att hjälpa dem attrahera fler blivande teknikstudenter med avancerad teknik.

Med programmatisk annonsering går det att i förväg bestämma och programmera in var, när och för vem budskapet ska visas. Det kan handla om såväl geografiskt utvalda områden, som ett särskilt beteende eller intresse hos målgruppen. Det innebär att kunden får en mer avancerad och pricksäker metod för att nå sin målgrupp mer effektivt och därmed lönsamt. 2013 var ca 18 procent av den digitala marknadsföringen i Europa programmatiskt, 2016 hade den ökat till över 50 procent. Allt pekar på att programmatisk annonsering kommer att fortsätta accelerera.

Lunds Tekniska Högskola — LTH — som hör till Lunds universitet, är en av Sveriges mest välkända och respekterade tekniska högskolor med 16 olika civilingenjörsprogram, 13 internationella masterprogram, arkitekt- och industridesignprogram, brandingenjörsprogram och fem högskoleingenjörsprogram.

- Med vår begränsade budget är det viktigt att förvalta skattebetalarnas pengar rätt när det kommer till marknadsföring. Det här är ett smart sätt att nå ut, säger Johanne Elde, strategisk kommunikatör vid LTH.

Att de två största forskningsanläggningarna i Sverige — MAX IV-laboratoriet och European Spallation Source (ESS) — ligger i Lund speglar den attraktionskraft som staden har fått med dessa miljardsatsningar. När Max IV-laboratoriet stod klar år 2016 blev det den ledande synkrotonljusanläggningen i världen. Granne med Max IV växer den europeiska forskningsanläggningen ESS fram, som kommer att ha världens mest kraftfulla neutronkälla när den tas i drift 2020. Flera LTH-forskare är delaktiga i anläggningarnas byggnation och utformning, vilket gör Lund till en spännande stad att ”plugga” teknik i.

- LTH är ett lärosäte som är känt för sin utveckling, visionära tänk och att vara i framkant. Att LTH dessutom briljerar med ett kreativt tänk kring produktion och distribution av material gör det fantastiskt kul att arbeta tillsammans. Deras engagemang och strävan efter utveckling är både inspirerande och lärorikt för oss, säger Johan Bertilsson som är kundansvarig på Emerse Sverige AB.

Se filmerna som LTH använder i kampanjen: https://www.youtube.com/user/LunduniversityLTH

Johan Bertilsson, Key Account Manager, 0761-443054, johan.bertilsson@emerse.com

Emerse är ett snabbväxande svenskt företag verksamt inom programmatisk annonsering. Sedan starten 2007 har Emerse anlitats av annonsörer såsom Pizza Hut, Fonus, Zalando, Sjunde AP-fonden, Haglöfs, Hästens och många fler. Emerse produkter och tjänster har som mål att skapa effekt från digital annonsering som ger resultat och hjälper kunderna att växa. Genom att analysera och expandera målgrupper och rikta anpassade budskap med optimerade leveranser kan kunden öka varumärkeskännedomen och se resultat från annonseringen. Den egenutvecklade tekniska plattformen, baserad på avancerade algoritmer, har hjälpt både Barack Obama och New Yorks borgmästare Bill de Blasio till valsegrar. 2016 blev Emerse grundare och VD Carl-Johan Grund utsedd till Årets Företagare i Lund och Skåne av organisationen Företagarna. Sedan 2014 är investeringsbolaget Spiltan delägare. Mer information finns tillgänglig på www.emerse.se

- Med vår begränsade budget är det viktigt att förvalta skattebetalarnas pengar rätt när det kommer till marknadsföring. Det här är ett smart sätt att nå ut.
Johanne Elde, strategisk kommunikatör vid LTH