Nytt digitalt annonsformat ökar Gutz produktförsäljning – når målgruppen utanför de traditionella kanalerna

Gutz, som ingår i Springhill-koncernen med huvudsäte i Helsingborg, hjälper många idrottsföreningar och skolklasser att tjäna pengar till cuper och skolresor. De flesta kunderna är engagerade föräldrar till idrottande barn eller klassföräldrar till skolbarn i hela landet. Genom samarbetet med Lundabaserade Emerse hittar Gutz en ny, smart väg att nå målgruppen utanför de traditionella kanalerna där konkurrenterna finns.

Genom att i förväg bestämma och programmera in var, när och för vem reklamvideos ska visas, vet annonsören i förväg att rätt video och budskap riktas till rätt målgrupp utifrån förvalda parametrar. Det kan handla om såväl geografiskt utvalda områden som ett särskilt beteende eller intresse hos målgruppen. Metoden kallas programmatisk annonsering.

Annonseringen blir betydligt mer kostnadseffektiv jämfört med traditionella annonsformat som TV, annonser i papperstidningar eller utomhusreklam. Med Emerse-tekniken programmeras förutsättningar i systemet som gör annonseringen betydligt mer precis jämfört med traditionell media.

– Vår målgrupp, som främst är engagerade föräldrar, finns även utanför de traditionella kanalerna där alla våra kollegor i branschen kämpar om uppmärksamheten. Det är en stor fördel för oss att kunna välja precis vem vår reklamfilm ska visas för och i vilket område den ska visas. Vill vi dessutom att vår video ska visas vid en särskild tidpunkt i veckan är det också möjligt, säger Katarina Blom, affärsområdeschef Gutz.

Programmatisk videohandel bedöms öka explosionsartat och Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, förväntar sig en fortsatt stark tillväxt inom programmatisk handel i Sverige.

– Programmatisk videoannonsering börjar bli en välanvänd marknadsföringsmetod bland stora globala varumärken. Det vi sett den senaste tiden är ett ökat intresse även hos mindre och medelstora företag vilket är väldigt spännande. Med Emerse tekniken når våra kunder sina målgrupper på sajter där de befinner sig. Vi kan både gå globalt men även oerhört smalt och nischat vilket gör att automatiserad videoannonsering lämpar sig för både små och stora företag, sägen Stina Larsson, försäljningschef i Sverige på Emerse.

För ytterligare frågor var vänlig kontakta:
Stina Larsson, försäljningschef för Emerse i Sverige
070- 976 99 01 | stina.larsson@emerse.com

Emerse är ett snabbväxande svenskt företag verksamt inom programmatisk videoannonsering. Sedan starten 2007 har Emerse anlitats av välkända varumärken såsom Honda, Pizza Hut, Samsung, Mercedes, Coca-Cola, LG, Shell och Disney. Den egenutvecklade tekniska plattformen, baserad på avancerade algoritmer, har hjälpt både Barack Obama och New Yorks borgmästare Bill de Blasio till valsegrar och sedan två år tillbaka hanterar Emerse videoannonsering åt EU. Emerse ägs och drivs i huvudsak av grundaren Carl-Johan Grund. Sedan 2015 är även investeringsbolaget Spiltan storägare med ett innehav på 36 procent. Mer information finns tillgänglig på www.emerse.com