VD för svenskt teknikföretag inom automatiserad videoannonsering blir årets företagare

Carl-Johan Grund, VD och grundare för det snabbväxande teknikföretaget Emerse, verksamt inom automatiserad videoannonsering, tilldelades idag, 13e april klockan 13:00, utmärkelsen Årets Företagare i Lund.

- Det är såklart oerhört hedrande och fantastiskt roligt att Företagarna i Lund har uppmärksammat en i Sverige relativt okänd bransch med enorm tillväxtpotential, kommenterar Carl-Johan Grund.

Vid automatiserad, även kallad programmatisk, handel riktas annonseringen inte bara mot en bestämd reklamplats utan även mot en viss målgrupp. All budgivning sker via annonsbörser där köparnas och säljarnas bud matchas i realtid. Tidigare har denna köpprocess varit manuell men genom Emerse egenutvecklade plattform kan marknadsförarens videokampanj optimeras utefter målgrupp, budget och andra attributionsmodeller. Resultatet blir en självgående och mer effektiv videodistribuering som i sin tur ger annonsören möjlighet att skapa ett mer målgruppsanpassat innehåll.

Enligt eMarketer kommer den programmatiska videohandeln i USA att öka explosionsartat. Bara i år beräknas handeln uppgå till närmare fyra miljarder dollar vilket skulle motsvara 40 procent av de totala investeringarna i digital videoannonsering. Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, förväntar sig även en fortsatt stark tillväxt inom programmatisk handel i Sverige och Emerse kan redan nu se en viss förändring i sin kundportfölj. Listan som tidigare dominerades av internationella storföretag såsom Coca-Cola, Samsung och Disney får nu sällskap av lokala aktörer som sjunde AP-fonden, Batteriåtervinningen och skidorten Hemavan Tärnaby.

Emerse växer så det knakar. Omsättningen ökade med 80 procent till 21,3 miljoner under 2015 och nu rekryterar man för fullt. 18 medarbetare ska inom kort bli 30 och förutom nuvarande kontor i Lund, Stockholm, London och Hongkong har man planer på att etablera verksamhet på fler platser. Trots den planerade internationella expansionen kommer Carl-Johan Grund att fortsätta sin satsning på hemmabasen i Lund.

- Den digitala miljön, tillgången på kunskap och de goda rekryteringsmöjligheterna i Lund är viktiga framgångsfaktorer för oss, men självklart planerar vi för en fortsatt etablering utomlands, inte minst med fokus på sälj- och marknad.

Carl-Johan Grund, VD och grundare för Emerse.

Om utmärkelsen Årets Företagare

Årets Företagare utses sedan 1985 av organisationen Företagarna, på lokal och regional nivå. Sedan 2007 koras även Årets Företagare i Sverige. Utmärkelsen ges till en företagare som visat prov på att vara extra kreativ och företagsam, och som fungerar som en inspirationskälla och förebild för andra företagare. Läs mer om Företagarna och utmärkelsen på www.foretagarna.se

Emerse är ett snabbväxande svenskt företag verksamt inom programmatisk videoannonsering. Sedan starten 2007 har Emerse anlitats av välkända varumärken såsom Honda, Pizza Hut, Samsung, Mercedes, Coca-Cola, LG, Shell och Disney. Den egenutvecklade tekniska plattformen har hjälpt både Barack Obama och New Yorks borgmästare Bill de Blasio till valsegrar och sedan två år tillbaka hanterar Emerse videoannonsering åt EU. Emerse ägs och drivs i huvudsak av grundaren Carl-Johan Grund. Sedan 2015 är även investeringsbolaget Spilltan storägare med ett innehav på 36 procent. Mer information finns tillgänglig på www.emerse.com

Carl-Johan Grund
VD, Emerse Sverige AB

Email: carl-johan.grund@emerse.com
Telefon: +46 46 378 0100
Mobil: +46 700 605 000

Carl-Johan Grund, VD för det snabbväxande teknikföretaget Emerse, blir årets företagare i Lund.
Emerse egenutvecklade tekniska plattformen har hjälpt både Barack Obama och New Yorks borgmästare Bill de Blasio till valsegrar
Emerse hanterar videoannonsering åt EU
Emerse ägs och drivs i huvudsak av grundaren Carl-Johan Grund och sedan 2015 är även investeringsbolaget Spilltan storägare med ett innehav på 36 procent.

Det är såklart oerhört hedrande och fantastiskt roligt att Företagarna i Lund har uppmärksammat en i Sverige relativt okänd bransch med enorm tillväxtpotential.
Carl-Johan Grund, VD, Emerse Sverige AB
Carl-Johan Grund, VD, Emerse Sverige AB