GTIE lämnar ett offentligt erbjudande till aktieägarna i Emil Lundgren

Report this content

GTIE lämnar ett offentligt erbjudande till aktieägarna i Emil Lundgren * Det franska bolaget Compagnie Générale de Travaux et d'Ingérierie Électiques S.A ("GTIE") vilket ingår i byggentreprenadgruppen Sociéte Générale d'Entreprises (SGE), har idag offentliggjort ett publikt erbjudande ("Erbjudandet") till aktieägarna i Emil Lundgren AB (publ) ("Emil Lundgren") om förvärv av samtliga utestående aktier i Emil Lundgren. * Styrelsen i Emil Lundgren rekommenderar B-aktieägarna att acceptera Erbjudandet. * Emil Lundgrens största aktieägare, Lennart Lundgren, Bertil Lundgren och Åke Lundgren med familjer, har undertecknat ett avtal ("Avtalet") att sälja 612 000 A-aktier och 1 101 740 B-aktier i Emil Lundgren motsvarande 52,7 procent av kapitalet och 82,5 procent av rösterna. Priset i Avtalet är 94,50 kronor för A-aktien och 78,50 för B-aktien. Premium för A-aktierna har fastställts bland annat mot bakgrund av att A-aktie-ägarna har lämnat garantier avseende Emil Lundgrens ställning. * Johan Rapp med familj, ägare till totalt 429 120 B-aktier, motsvarande 13,2 procent av kapitalet och 4,9 procent av rösterna har förbundit sig att acceptera Erbjudandet. * GTIE kontrollerar 65,4 procent av kapitalet och 87,4 procent av rösterna i och med Avtalet och Johan Rapp med familjs förbindelse. * Avtalet är villkorat av ett godkännande från relevanta konkurrensmyndigheter. GTIE äger utöver Avtalet med familjen Lundgren inga aktier i Emil Lundgren. Erbjudandet från GTIE * Aktieägarna i Emil Lundgren erbjuds 78,50 kronor för varje B- aktie. Courtage utgår ej. * GTIEs Erbjudande är enbart villkorat av godkännande från relevanta konkurrens-myndigheter. Baserat på senast betalt kursen på OM Stockholmsbörsens OTC- lista för Emil Lundgrens B-aktie dagen före offentliggörandet av Erbjudandet, motsvarar Erbjudandet en premie om 64 procent. Baserat på de genomsnittliga senaste betalkurserna för Emil Lundgrens B-aktie under de sista 30 handelsdagarna före offentliggörandet av Erbjudandet, motsvarar Erbjudandet en premie om 77 procent. Det totala värdet av Erbjudandet är cirka 120 miljoner kronor vilket motsvarar 47,3 procent av kapitalet och 17,5 procent av rösterna i Emil Lundgren. Erbjudandet kommer att lämnas av ett av GTIE helägt svenskt dotterbolag. Avtalet och Erbjudandet motsvarar en sammanlagd köpeskilling för samtliga aktier i Emil Lundgren om 265 miljoner kronor. Då godkännande från konkurrensmyndigheten erhålls blir reglerna om budplikt enligt NBK:s rekommendation om offentligt erbjudande om aktieförvärv tillämpliga. Bakgrund och motiv till Erbjudandet Emil Lundgren och GTIE har kompletterande geografisk marknadstäckning. De två bolagen har samma strategi och fokuserar på högkvalitativa värdeskapande lösningar och utveckling i Europa. GTIE som är ledande på den franska marknaden har förvärvat en stark position i Storbritannien, Tyskland och Nederländerna. GTIE har som ambition att bygga ett starkt europeiskt nätverk av bolag inom ingenjörs-, installations- och underhållsmarknaden, vilket kan kombinera kvalitet, flexibilitet och kundanpassning. Målet är att kunna genomföra komplexa skräddarsydda och stora projekt och vara nära kunden genom att gruppen får en bred geografisk närvaro. Christian Péguet, Styrelseordförande och VD för GTIE: "Jag har en stark tro på att sammanslagningen kommer att gynna båda bolagen. Vi kommer att kunna kombinera kompetens och erfarenhet samtidigt som vi kommer att kunna stödja Emil Lundgrens expansion i Skandinavien och internationellt. Jag ser fram emot en integration av Emil Lundgren i GTIE:s europeiska nätverk av bolag. Emil Lundgren kommer att bli en viktig del inom GTIE. Vår koncern har en enastående erfarenhet av att operera ett nätverk av självständiga bolag, vilka behåller sin identitet och sina varumärken, medan de är en del av vårt europeiska nätverk". Lennart Lundgren, VD i Emil Lundgren som kvarstår i denna befattning, och med sina bröder Åke och Bertil, en av de tre största ägarna i Emil Lundgren: "Min farfar grundade Emil Lundgren i början av detta sekel. Ett aktivt engagemang av min familj över tre generationer har bidragit till Emil Lundgrens starka position på elinstallationsmarknaden i Sverige. Därför är det mycket viktigt att Emil Lundgren vars styrelse och anställda är mycket skickliga och professionella även i framtiden får en seriös industriell ägare med långsiktiga ambitioner. GTIE uppfyller perfekt dessa kriterier. Med GTIE som ägare kommer vi nu att kunna dra fördelarna från andra marknader och från kompetens inom automation, systemintegration och informations- och kommunika- tionsteknologi. Detta kommer att stärka vår konkurrenskraft och därför gynna våra kunder och anställda. På samma gång kommer vår kundbas att bli bredare". Emil Lundgrens styrelse har utvärderat Erbjudandet från GTIE om att förvärva samtliga utestående B-aktier i Emil Lundgren för 78,50 kronor per aktie och beslutat att enhälligt ge följande rekommendation till sina aktieägare: "GTIE och Emil Lundgren kommer tillsammans att bli en strategisk stark enhet inom den europeiska elinstallationsmarknaden. Den kommer att ha en god marknadsposition på flera europeiska marknader och den kombinerade styrkan bildar basen för ökad konkurrenskraft och fortsatt tillväxt. Styrelsen har övervägt Erbjudandet utifrån en industriell och ekonomisk synpunkt och rekommenderar Emil Lundgrens aktieägare att acceptera Erbjudandet. Preliminär tidsplan Ett erbjudandeprospekt förväntas offentliggöras och distribueras till B-aktieägarna i Emil Lundgren i mitten av januari 2000. Anmälningsperioden förväntas löpa från mitten av januari 2000. Likviddag beräknas till mitten av februari 2000. GTIE förbehåller sig rätten att förlänga anmälningstiden och att vid förlängning förskjuta likviddagen för de aktie-ägare som accepterar erbjudandet under den förlängda anmälningsperioden. Handelsbanken Markets är rådgivare till GTIE i samband med erbjudandet till Emil Lundgrens aktieägare. Montesson and Göteborg 15 December 1999 GTIE Emil Lundgren AB (publ) För ytterligare information: Emil Lundgren Per Knuts, Ordförande 0303 - 650 18 Lennart Lundgren, VD 031 - 65 90 00 GTIE Christian Péguet, Ordförande och +33 1 30 86 70 10 VD Philippe Lemaistre, VD +33 1 41 38 53 28 Jean-Marie Dayre, VD för GTIE +33 1 41 38 51 39 International Bilaga Kortfattad beskrivning av GTIE och Emil Lundgren GTIE GTIE är ett helägt dotterbolag till SGE, ett bolag som är noterat på Paris fondbörs. SGE hade en total omsättning om 70 miljarder kronor under 1998. GTIE är marknadsledande i Frankrike och ett av de ledande europeiska bolagen inom elinstallations- och underhållsmarknaden med en försäljning uppgående till 15 miljarder kronor under 1998. Nästan 20 procent av den totala omsättningen genererades utanför Frankrike, främst i Tyskland, Nederländerna och Storbritannien. Bolagets internationella aktiviteter är snabbväxande. Bolaget har idag ca. 20 000 anställda. EMIL LUNDGREN Emil Lundgren är noterat på OM Stockholmsbörsens OTC-lista sedan 1984 med en omsättning på 582 miljoner kronor under 1998. Emil Lundgren har ca. 900 anställda. Emil Lundgren är en av de fem största elinstallatörerna i Sverige. Koncernen har sitt huvudkontor i Göteborg. Dotterbolag eller divisioner är lokaliserade i Stenungsund, Trollhättan, Stockholm och Landskrona. Koncernen har också filialer eller projektkontor på ett flertal andra platser. Emil Lundgren har även dotterbolag i Norge, Polen och Ungern. Projekt har genomförts över hela världen, t.ex. i Kina, Algeriet, Saudiarabien, Kuwait, Brasilien, Slovakien och Litauen. Gruppen har fyra verksamhetsgrenar, El, Tele, Instrument och Automation. De olika verksamhetsgrenarna integreras allt mer i de olika projekt som Emil Lundgren arbetar med. Emil Lundgrens höga kompetens gör det möjligt för koncernen att ta totaltansvar för projekt inom de fyra affärsområdena. Projekt involverar projektering, installation, leverans av material och utrustning samt ansvar för testning och igång- körning. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/15/19991215BIT00290/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/15/19991215BIT00290/bit0002.pdf