Lundbergs styrelse kallar till extra bolagsstämma

Report this content

Lundbergs styrelse kallar till extra bolagsstämma Förslag om indragning av återköpta aktier och nytt återköpsprogram Lundbergs styrelse har beslutat att kalla till en extra bolagsstämma den 9 augusti 2000. Till den extra stämman föreslår styrelsen nedsättning av aktiekapitalet med 75 880 000 kronor genom indragning av egna återköpta aktier (7 588 000 B-aktier, motsvarande 10 procent). Styrelsen föreslår vidare att stämman bemyndigar styrelsen att sedan nedsättning av aktie-kapitalet genomförts, återköpa ytterligare upp till 10 procent av utestående aktier fram till nästa ordinarie bolagsstämma. Det nya återköpsprogrammet föreslås följa samma villkor som det återköpsprogram som beslutades om vid ordinarie stämma 2000. Återköpsprogrammet kommer att öka substans-värdet per utestående aktie. Om ovanstående föreslagna åtgärder genomförs och under förutsättning att familjen Lundberg inte avyttrar några aktier, kommer familjen Lundbergs röstandel att överstiga 90 procent. Fredrik Lundberg har därför meddelat bolagets styrelse att han är beredd att omvandla A-aktier till B-aktier i sådan omfattning att familjen Lundbergs röstandel understiger 90 procent. Den extra bolagsstämman avhålls i World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm, klockan 16.00 den 9 augusti 2000. L E Lundbergföretagen AB (publ) Styrelsen ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/06/20000706BIT00080/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/06/20000706BIT00080/bit0002.pdf