Ny avgasrening tar bort 95-99 % av NOx utsläpp från Köpenhamns bussar.

Report this content

I fredags invigdes Köpenhamns nya storsatsning på att minska utsläppen från stadens bussar av miljöminister Eva Kjer Hansen och Köpenhamns borgmästare Frank Jensen. Totalt kommer närmare 300 bussar att förses med en unik eftermonterad avgasrening som sänker utsläppen med 95 - 99 procent.

Köpenhamns borgmästare Frank Jensen och miljöminister Eva Kjer Hansen vid en av de 300 bussarna.

Avgasrening av tunga fordon klassificeras enligt så kallade Euro nivåer där den senaste är Euro 6 som började produceras för ca ett år sedan. Dock visar det sig i tester att inte ens de nästan nya stadsbussarnas rening  fungerar i verkligheten.

– Bussar i stadstrafik kör långsamt och kommer ofta inte upp i de höga avgastemperaturer som krävs för att reningsprocessen ska fungera som det är tänkt, säger Owe Hult på Eminox AB som är världsledande på eftermonterad katalytisk avgasrening för tunga fordon.

– Problemet är ännu större i de nordiska ländernas kalla klimat där man ibland inte uppnår någon minskning alls av kväveoxider (NOx).

I Köpenhamn har man därför nu valt att uppgradera 300 bussar med en helt ny typ av eftermonterad avgasrening som i verklig trafik visat sig minska de skadliga utsläppen med 95-99 procent.

De senaste generationerna avgasrening för dieselmotorer med SCR katalysator bygger bland annat på att man injicerar en vätska ”AdBlue” i avgaserna för att minska utsläppen av NOx (kväveoxider). Det är detta som ofta inte fungerar i verkligheten på fordon i stadstrafik. Resultatet är ibland att EU’s Luftkvalitetsnormer inte uppfylls, vilket kan leda tlll höga straffavgifter från EU.
Med den nya tekniken från Amminex, ASDS™ injicerar man istället ammoniak i gasform. Något som har visat sig utnyttja katalysatorns fulla potential även i verklig trafik (RDE Real Driving Emissions).

För att minska riskerna förvaras och  transporteras ammoniaken i solid form i så kallade AdAmmine-behållare. En metod som är så säker att transporter av ammoniak på detta sätt inte ens behöver transporteras som farligt gods.

Amminex VD, Annika Isaksson från Sverige

ASDS är utvecklat av det danska företaget Amminex och används i avagsreningsystem från Eminox. Med dessa system är det möjligt att uppfylla EU’s Luftkvalitetsnormer på ett kostnadseffektivt sätt med befintliga fordon.

För mer information kontakta:

Owe Hult
Eminox Scandinavia

e-mail: owe.hult@eminox.com
tel.nr 46 (0)10 703 49 30
mobile 46 (0)73 914 92 82
www.eminox.se

Eminox konstruerar och tillverkar avgas- och avgasreningssystem för tunga dieselfordon och utrustningar. Vi är störst i Europa på  avgasreningssystem för eftermontering på befitnliga fordon.

Vårt CRT® system för att minska partiklar från dieselavgaser är monterat på nästan 60 000 lastbilar och bussar i hela Europa.

Taggar:

Citat