• Emirates/

Amerikanska konsumenter och regionala staters ekonomier är yttersta offer för amerikanska flygbolags protektionistiska kampanj, varnar Emirates VD

• Tillbakavisar anklagelser om subvention och "stöld av trafik" i vitbok som presenterats av Delta, American och United
  • Framhäver ekonomiska fördelar med Emirates verksamhet till amerikanska konsumenter, lokala och regionala ekonomier och företag
  • Diskuterar effekten av selektiv protektionism som begränsar de internationella lufttransportförbindelser och handelsbroar i en global ekonomi

Amerikanska konsumenter, internationella huvudflygplatser, lokala och regionala ekonomier, och företag blir ytterst offren för den protektionistiska kampanj som bedrivs av Delta, American, och United Airlines, sade Emirates Airlines VD Sir Tim Clark, vid en pressinformation som hölls igår i Washington DC.

Presskonferensen hölls efter möten med tjänstemän vid US Department of Transport, State Department, Department of Commerce, och National Economic Council, där Emirates VD presenterade flygbolagets perspektiv på Delta, American och Uniteds kampanj.

– Hela debatten om vad som utgör en subvention, vad som är rättvist eller illojal konkurrens enligt någons lagstiftning ... är bara distraktioner från den verkliga frågan – som är att de tre största amerikanska flygbolagen, som tillsammans med sina Joint ventures (JV)-partners redan kontrollerar två tredjedelar av internationella flygningar från USA [i], ytterligare vill begränsa de valmöjligheter för internationell flygtrafik som är tillgängliga för amerikanska konsumenter, flygplatser, lokala och regionala ekonomier, sade Sir Tim.

– Konsumenterna bör fråga Delta, American och United varför de är bland de mest lönsamma [ii] flygbolagen i världen, men inte ens nära att rankas som bästa flygbolag för service eller produkt [iii].

– Flygplatser, turistråd, handelskammare och företag, bör ställa frågan till tillsynsmyndigheter och lagstiftare varför värdefulla, direkta internationella flygförbindelser - som är så viktiga för företag och kritiska för turismen, ska begränsas till bara ett fåtal flygplatsnav som betjänas av de tre stora amerikanska flygbolagen och deras JV-partners med vilka de samordnar priser och kapacitet under konkurrenslagstiftningens (anti-trust) immunitet.

Anklagelser i amerikanska flygbolags vitbok

Sir Tim sa:
– Det tog de amerikanska flygbolagen två år, och gudarna vet hur mycket aktieägarpengar, för att samla sin kampanj och en bunt påståenden som innehöll felaktiga antaganden och logiska språng. Vi har granskat deras vitbok och kan avfärda alla påståenden om att Emirates mottagit subventioner. Det kommer att ta tid att sätta ihop vår egen motbevisning punkt-för-punkt med stöd i ekonomiskt och juridiskt verifierade dokument, men det pågår nu. Däremot kan vi bemöta de viktigaste anklagelserna mot Emirates idag.

Påstående: Emirates gynnades av $ 2,7 miljarder i bidrag från regeringen för antagna förluster på bränslesäkring, och regeringen gav också Emirates $ 1,6 miljarder i remburser:

• Emirates svar: Det är inte sant. Alla kontantförluster som Emirates har gjort som ett resultat av dess bränslehandel från 2008/09 betalades fullt ut från flygbolagets egen kassa och betalades inte av regeringen i Dubai. De remburser som nämns i vitboken tillhandahålls faktiskt av Emirates till vår ägare, ICD, till stöd för förnyad bränslehandel, inte tvärtom.

Påstående: Emirates har gynnats av $ 2,3 miljarder i subventionerad infrastruktur på flygplatsen sedan 2004, vilket är en "stor konkurrensfördel"

• Emirates svar: Investeringarna i infrastruktur är långsiktiga till sin natur. Regeringen i Dubai har gjort dessa investeringar, liksom andra progressiva tillväxtekonomier (t.ex. Kina, Singapore) med långsiktiga fördelar i åtanke. Jämförelsevis lägre flygplatsavgifter eller undantag från kostnader för transferpassagerare är varken en subvention eller diskriminerande eftersom alla flygbolag som använder infrastrukturen vid Dubai International (DXB) drar nytta av detta.
  • Emirates betalar fullt ut de publicerade priserna på DXB, som är mycket konkurrenskraftiga, kommersiellt baserade, och i själva verket högre än ett antal andra jämförbara större flygplatser som till exempel Kuala Lumpur (KUL).

Påstående: Gulfstaternas flygbolag tar passagerare och intäkter från amerikanska flygbolag, och tvingar amerikanska flygbolag att minska, avsluta eller avstå tjänster på de internationella linjerna.

• Emirates svar: Trots vad vissa flygbolag tror, ägs flygpassagerare inte av flygbolagen. Vad Emirates gör är att konkurrera på marknaden - vi varken "tar" eller "stjäl" kunder. Vi erbjuder en bra produkt till ett konkurrenskraftigt pris, vilket tilltalar konsumenterna som väljer att flyga med oss. De tre amerikanska flygbolagens "besatthet i marknadsandelar gör det desto mer uppenbart vad de egentligen är efter: inte konkurrens, inte öppna marknader eller Open Skies, men regelrätt regeringsuppdelade marknader.
  • Med tanke på att det knappast finns någon överlappning mellan Emirates linjenät och Deltas, Americans eller Uniteds, handlar denna kampanj om att de amerikanska flygbolagen vill skydda de intäkter de tjänar från sina JV-partners. Men varför skulle den amerikanska regeringen försvara de här tre amerikanska flygbolagens europeiska JV-partners intressen? Och dessutom, vad är USA:s nationella intresse i att tvinga passagerare till en obekväm anslutning i Frankfurt, Paris, Amsterdam eller London - och beröva dem rätten att välja en effektivare linje med en högre servicenivå?

De positiva ekonomiska effekterna av Emirates tjänster till USA

Emirates har i växande grad, och byggt på en rationell kommersiell efterfrågan, ökat sin service till USA. Från sju flygningar i veckan mellan New York JFK och Dubai 2004, har Emirates idag 84 flygningar per vecka från nio amerikanska flygplatser, Boston, Chicago, Dallas/Fort Worth, Houston, Los Angeles, New York, San Francisco, Seattle och Washington DC.

Det uppskattade årliga ekonomiska värdet av Emirates verksamhet på dessa flygplatser och i deras omgivande regioner är US $ 2,8 miljarder [iv].

Våra flygningar tar resenärer från USA till 56 destinationer i Afrika (18 platser), Asien och Stillahavsområdet (25 platser) och Mellanöstern (13 platser) som inte betjänas av något amerikanskt flygbolag, och det gör vi med bara ett flygplansbyte i Dubai. Den höga genomsnittliga kabinfaktorn på över 80% under 2014 på våra amerikanska flygningar visar kundernas efterfrågan av Emirates tjänster.

Det har skett en ökning på 503% i den amerikanska exporten till Förenade Arabemiraten sedan Emirates började flyga till USA 2004, och i dag är UAE den främsta marknaden för amerikansk export i Mellanöstern. Våra flygningar mellan USA och Dubai har fraktat mer än 470 000 ton gods med högt varuvärde sedan 2004.

Därutöver förser Emirates USA med vitala flygförbindelser till de många utvecklingsmarknader som inte betjänas av amerikanska flygbolag idag, vilket underlättar för den amerikanska utrikeshandeln och öppnar nya marknader för amerikanska exportörer, och bidrar till att ytterligare öka amerikansk ekonomisk tillväxt, handel och jobb.

Selektiv protektionism i en global ekonomi

Snarare än att skada amerikanska intressen, som vitboken som utarbetats av Delta, American och United hävdar, har Emirates tjänster ökat konsumenternas val, fyllt en lucka i marknaden genom att ta resenärer till destinationer som inte betjänas av de nationella flygbolagen, och bidragit till den amerikanska ekonomin, handel och turism. Viktigt är också att Emirates erbjuder ett välbehövligt konkurrenskraftigt alternativ till de tre flygbolagsallianser som med hjälp av immuniteten i konkurrenslagstiftningen tillåter dem att hålla priserna artificiellt höga.

I januari, publicerades en oberoende artikel av amerikanska ekonomer och akademiker [v] som undersökte vilken effekt konkurrensen från gulfstaternas flygbolag hade på amerikanska företags passagerarantal och priser på internationella flyglinjemarknaderna och fann att "Gulfstatsbolagens inträde hade stimulerat en accelererande marknadstillväxt" på USA-Mellanösterns trafikvolymer, och avslutar med avseende på andra marknader att ”Gulfstaternas flygbolags ankomst har sannolikt resulterat i en mer konkurrenskraftig marknadsbaserad jämvikt som globalt ger en nettovinst för samhället."

Sir Tim sa:
– Man kan hävda att de tre största amerikanska flygbolag själva åtnjuter ett antal orättvisa fördelar, inklusive tillgång till världens största flygmarknad på sin egen bakgård, immunitet i konkurrenslagstiftningen för deras JV-partners, kapitel 11 och pensionslättnader i lagstiftningen, diverse typer av stöd från enskilda USA-stater och bränsleskattelättnader. Vi skulle kunna upprätta en fullständig lista och skapa en dokumentation som liknar deras vitbok. Men återigen, det är verkligen inte den springande punkten i den här frågan, som handlar om konsumenternas val, och fördelarna med direkta internationella flygförbindelser för de många amerikanska intressenterna utanför Delta-American-United-koalitionen.

– Förra årets rekord med 75 miljoner internationella besökare som kom till USA, stimulerar ekonomin. President Obamas mål är att den siffran stiger till 100 miljoner 2021, och Emirates är glada över att kunna hjälpa till att förverkliga det målet.

– Open Skies mellan USA och Förenade Arabemiraten har varit enormt framgångsrikt för amerikanska konsumenter, handel och den totala ekonomin. Det bör inte finnas någon anledning för den amerikanska regeringen att frysa eller göra en U-sväng, bara för att skydda intresset av ett litet fåtal och deras europeiska JV-partners. Särskilt inte när en begränsning eller att nekas ett konkurrenskraftigt val på internationella linjer kommer att vara till nackdel för konsumenternas intresse, och negativt påverkar de många tusentals amerikanska företag och industrier som är beroende av effektiva flygtransportvägar för att vara konkurrenskraftiga på en global marknad.

-------------------------------------

[I] US DOT T-100 International Data (YTD Sep-14). Angivna data inkluderar alla Delta, United och American/US Airways verksamheter (inkl. regionala verksamheter som drivs som United Express, Delta Connection, American Eagle och US Airways Express). JV-partner är: Delta (Air France/KLM, V-Australien, Alitalia, Virgin Atlantic), American (British Airways/Iberia, Qantas, JAL), United (Lufthansa, Swiss, Bryssel, Austrian, Air Canada och ANA).

[Ii] Airline Business 2014 World Airline Ranking (2013 års siffror) visar att Delta var det mest lönsamma flygbolaget i världen ($ 10 miljarder i nettovinst inklusive en engångsvinst för inkomstskatt på $ 8 miljarder), och att United ($ 571 miljoner i nettovinst) rankades på topp 10. American Airlines, efter att ha kommit ut ur sammanslagningen med US Airways 2013, rapporterade $ 4,2 miljarder i helårsvinst för 2014.

[Iii] Skytrax undersökning 2014 Världens bästa flygbolag - världens största ideella och icke-prenumerantbaserade konsumentundersökning på flygbolagens tjänster - rankade Emirates som nummer 4, medan Delta, United och American var rankade 49, 53 respektive 89.

[Iv] Enligt studier av ekonomiska konsekvensanalyser från respektive flygplatser eller regioner

[V] "The Impact of Gulf Carrier Competition on US Airlines" - Martin Dresner (University of Maryland), Cuneyt Eroglu (Northeastern University), Christian Hofer (University of Arkansas), Fabio Mendez och Kerry Tan (Loyola University Maryland)

För mer information och mediekontakter:
Lars-Ola Nordqvist, mobil 070-689 11 20, lars@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 148 destinationer i 83 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag räknat i sittplatskilometer. Emirates flyger med 233 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 59 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 281 nya flygplan, till ett värde av mer än 135 miljarder US dollar.

Citat

Hela debatten om vad som utgör en subvention, vad som är rättvist eller illojal konkurrens enligt någons lagstiftning ... är bara distraktioner från den verkliga frågan – som är att de tre största amerikanska flygbolagen, som tillsammans med sina Joint ventures (JV)-partners redan kontrollerar två tredjedelar av internationella flygningar från USA [i], ytterligare vill begränsa de valmöjligheter för internationell flygtrafik som är tillgängliga för amerikanska konsumenter, flygplatser, lokala och regionala ekonomier.