Bara en av tre affärsresenärer arbetar på flyget

Vad gör affärsresenärerna när de flyger? Flygbolaget Emirates har låtit TNS Sifo undersöka affärsresenärernas vanor vid interkontinentala flygningar. Det visar sig att knappt var tredje passar på att jobba under en interkontinental affärsflygresa. Det är mer populärt att titta på film och läsa böcker. Hög komfort och bekväm sömn hör till de viktigaste faktorerna för en lång affärsresa.

För Emirates räkning har undersökningsföretaget TNS Sifo undersökt affärsresenärernas vanor i samband med interkontinentala flygningar.

Undersökningen visar att svenska affärsresenärer allra helst kopplar av, ser på film och läser böcker, under interkontinentala flygningar. Nära varannan affärsresenär läser böcker och mer än tre av fyra affärsresenärer ser på film.

Betydligt färre affärsresenärer passar på att jobba under flygresan. Mindre än var tredje affärsresenär arbetar när de flyger på långa affärsresor. Det är i princip lika många affärsresenärer, knappt en tredjedel, som anger att de dricker alkohol under flygresan.

Knyter nya affärskontakter

Affärsresenärer är mer aktiva när det gäller att knyta nya affärskontakter på interkontinentala flygningar jämfört med privatresenärerna. Mer än var fjärde affärsresenär har skapat en eller flera nya affärskontakter under sina långa affärsflygresor, bland privatresenärerna är den siffran bara 6 %.

Business Class lockar många

Komfort är en viktig faktor för affärsresenärerna på interkontinentala flygningar, det angav 9 av 10 affärsresenärer. Lika många svarade att passande avgångs- och ankomsttider utifrån deras tidschema är viktigt.

På frågan om vad som skulle förhöja reseupplevelsen på en interkontinental flygresa mest, svarade nio av tio affärsresenärer ”bekväm sömn i en helt fällbar fåtölj”, och mer än sju av tio angav att få ”flyga Business eller First Class”. Andra faktorer som skulle förbättra reseupplevelsen är tillgång till ett ”underhållningssystem med många kanaler” och att ”besöka Business Class-loungen vid mellanlandning”. Detta angav drygt tre av tio affärsresenärer. Även matupplevelsen ombord spelar en betydande roll och gör skillnad för affärsresenärerna, det svarade två av tre affärsresenärer.

– Det här visar att Emirates satsning på hög kvalitet och komfort lönar sig. Fler och fler affärsresenärer väljer att flyga med Emirates för att de uppskattar våra bekväma säten, den kulinariska trerättersmenyn med hög klass på vinutbudet i alla klasser och det breda utbudet av 2 000 kanaler med bland annat filmer på många olika språk, tv och spel i vårt prisbelönta underhållningssystem ice, säger Björn Ekegren, Sverigechef för Emirates.

Om undersökningen

I undersökningen tillfrågades totalt 1 000 svenskar, varav 501 personer har flugit interkontinentalt under de senaste fem åren.

För mer information och mediekontakter:
Lars-Ola Nordqvist, mobil 070-689 11 20, lars@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 148 destinationer i 83 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag räknat i sittplatskilometer. Emirates flyger med 233 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 59 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 281 nya flygplan, till ett värde av mer än 135 miljarder US dollar.

Citat

Det här visar att Emirates satsning på hög kvalitet och komfort lönar sig. Fler och fler affärsresenärer väljer att flyga med Emirates för att de uppskattar våra bekväma säten, den kulinariska trerättersmenyn med hög klass på vinutbudet i alla klasser och det breda utbudet av 2 000 kanaler med bland annat filmer på många olika språk, tv och spel i vårt prisbelönta underhållningssystem ice.
Björn Ekegren, Sverigechef för Emirates