Dubai Desert Conservation Reserve släpper första årsrapporten

I takt med att Dubai börjar välkomna internationella besökare firar Emirates Group ett 20 års partnerskap med Dubai Desert Conservation Reserve (DDCR) samt lanseringen av den första DDCR-årsrapporten.

Reservatet täcker ett område på 225 kvadratkilometer och utgör 5% av Emiratet Dubai. Ett litet område i reservatet tilldelas under noggrann kontroll och övervakning till turismverksamhet, och har det gångna året det lockat över 238 000 besökare. Under övervakning av professionella guider kom besökare från hela världen för att uppleva spektakulära sanddyner, ökensafarin och traditionella arabiska upplevelser. Guiderna hjälper besökare att uppskatta och lära sig mer om öknens naturliga livsmiljö, arv och djurliv samt vikten av bevarande.

Årsrapporten för Dubai Desert Conservation Reserve 2019-20 täcker årets viktigaste höjdpunkter från öken och naturvård till planer för att förbättra besökarnas upplevelse.

- Dubai Desert Conservation Reserve (DDCR) ger en balans mellan Dubais tillväxt och snabba urbanisering, vilket säkerställer bevarandet av våra ökenområden och unika djurliv. Under de senaste 20 åren har Emirates Group ständigt stött reserven och dess olika initiativ för att vårda ett blomstrande ekosystem. Det är en investering i vårt arv och i vår framtid. Vi är glada över att dela vår första årsrapport och ser fram emot att välkomna turister och besökare att uppleva reservaten, säger Hans Höghet Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, Emiratgruppens ordförande och verkställande direktör

Under 2019–20 fortsatte reservaten att arbeta med lokala och internationella experter och akademiker om projekt som spårar, skyddar och återinför inhemska arter till Förenade Arabemiraten. I januari i år arbetade DDCR med National Aviation Research Center och kontoret för His Highness Sheikh Mohammed bin Rashid al Maktoum för att släppa ut 250 MacQueen's Bustards, en stor fågelart som klassificeras som sårbar på grund av snabb befolkningsminskning, i reservatet.

Reservatet har också varit värd för diverse VIP och delegationer från internationella regeringar och miljöorgan, såsom Conservation International Vice Ordförande Harrison Ford och VD M. Sanjayan, och har bidragit till en serie workshops, konferenser och presentationer för att dela forskning och kunskap.

Partnerskapet mellan Emirates och DDCR har gått från styrka till styrka med Emirates som investerar 8 miljoner AED i reservatet DDCR under de senaste fem åren, och 28 miljoner AED sedan upprättandet av reservatet. Hans höghet Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum är är ordförande av Dubai Conservation Board (DCB).

Framtidsplanerna inkluderar att förbättra besökarnas upplevelse med tillägget av Desert Visitor Centre som kommer att öppnas i slutet av 2021. Där kommer att erbjudas ett utbildningsprogram för besökare, ansluta dem till öknen och miljön och få stöd för bevarande.

På grund av det nationella pandemisvaret var DDCR stängd för besökare från mitten av mars. Det öppnade igen i mitten av juni med säkerhetsåtgärder på plats.

Fakta:

• Totalt 238 303 besökare kom till DDCR under 2019–20, med Arabian Adventures som tillhandahöll huvuddelen av besökarna

• 1 425 hovdjur är kända för att bo i DDCR från april 2020

• Från mars 2020 var reservatet hem till 800 Arabian Oryx; 450 arabiska gaseller och ungefär 120 sandgazeller.

• 88 Oryxfödslar registrerades i reservatet 2019

Sami Tahir, Spotlight PR
E-mail: sami.tahir@spotlightpr.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. 2016 utnämndes Emirates till världens bästa flygbolag av SkyTrax. Emirates flyger till 158 destinationer i 84 länder över sex kontinenter. Emirates flyger med 271 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 114 av branschens modernaste Airbus A380. Totalt har Emirates en order på 214 nya flygplan, till ett värde av mer än 100 miljarder US dollar.